Ocena brak

O znaczeniu konsumpcji, czyli konsumpcja i jej funkcje - Funkcja transformacyjna

Autor /ludwi123 Dodano /04.08.2011

Kolejnym składnikiem dopełniającym obraz nowoczesnych funkcji konsumpcji jest jej transformacyjna moc. Głównym założeniem tej roli jest przeświadczenie człowieka, iż poprzez proces nabywania produktów, może zmieniać nie tylko siebie, ale i całe otoczenie, środowisko w sposób przez niego wskazany.

Dokonywana w wyniku działań konsumpcyjnych przemiana wywołuje przeświadczenie możliwości modyfikacji rzeczywistości społecznej, nawet jeśli jedynym przeobrażeniem które dzięki zakupom uda się uzyskać jest zmiana kolorów włosów z ciemnego na blond.  

Ciekawym aspektem omawianej roli jest fakt, iż pretekstem do posługiwania się nią nie jest kupno produktu, dlatego,  że coś (lub ktoś) wymaga zmiany, lecz to, iż zmiany tej potrzebuje osoba kupująca.   

Doszukiwanie się transformacyjnego znaczenia konsumpcji to rola dostępna każdemu konsumentowi, bez względu na jego zaplecze finansowe. Najistotniejsze w tym aspekcie jest możliwość stwarzania iluzji i poczucia, że mamy prawo i moc kreowania swojej (i nie tylko swojej) rzeczywistości.

Do góry