Ocena brak

Niedobór wzrostu jatrogenny

Autor /carbonara Dodano /28.11.2013

Może wiązać się z niekorzystnymi dla wzrastania skutkami przewlekłego stosowania glikokortykosteroidów w dawkach pozasubstytucyjnych. Zahamowanie wzrastania występuje także po zbyt wczesnym zastosowaniu steroidów płciowych (estrogenów lub też testosteronu) dla uzyskania rozwoju drugo-i trzeciorzędowych cech płciowych. Równie niekorzystne skutki dla wzrostu końcowego ma zbyt wczesne stosowanie (przy wieku kostnym poniżej 9 lat) preparatów steroidów anabolicznych (niezależnie od drogi podania).

Początkowo wzrastanie dziecka bardzo przyspiesza się, jednocześnie obserwujemy nadmierne zaawansowanie dojrzewania szkieletu (oceniane na podstawie wyniku badania rtg kośćca nadgarstka i ręki niedominującej). Dochodzi do przedwczesnego zamknięcia nasad i zakończenia procesu wzrastania przy niedoborze wzrostu.

Należy wspomnieć, że przyczyną jatrogennego niedoboru wzrostu może być również radio- i chemioterapia.

 

Podobne prace

Do góry