Ocena brak

Nauka czy teoria administracji publicznej?

Autor /Ted Dodano /15.07.2011

Teoria:

  • zespół, system twierdzeń logicznie i rzeczowo uporządkowanych, powiązanych określonymi stosunkami logicznymi, występujący w nauce oraz spełniający przyjęte w niej kryteria naukowości

  • spójny system praw nauki zintegrowanych wedle jednolitej zasady dla wyjaśniania i ewentualnie przewidywania zjawisk określonej kategorii

Nauka:

  • wyodrębniona dziedzina badań nad wybraną częścią rzeczywistości, opartych na teoriach naukowych i specyficznej metodologii

Kontrowersje wokół administracji:

1.)„Kryzys identyfikacji” - kwestionowanie samoistnego charakteru nauki administracji z powodu:

  • braku wyodrębnienia swoistego dla tej nauki i wewnętrznie koherentnego zespołu metod badawczych

  • braku samoistnej teorii naukowej

2.) Kwestia zawartości nauki o administracji:

  • ogrom materiału badawczego o nieokreślonym do końca zakresie

  • płynność granic między nauką o administracji a innymi dyscyplinami naukowymi z powodu korzystania przez badaczy administracji z metodologii i wyników badań innych nauk

  • pogranicze: prawa administracyjnego, prakseologii, teorii organizacji i zarządzania, socjologii zarządzania i politologii

3.) Inne czynniki utrudniające powstanie spójnej nauki o administracji:

  • zmienność historyczna podejścia do administracji

  • administracja jako fakt społeczny – nieprzekładalność niektórych jej zjawisk na inne warunki polityczne, ustrojowe, ekonomiczne i społeczne (różne ich konfiguracje w różnych państwach)

  • częsta ideologizacja przedmiotu (preselekcja zjawisk, relatywizacja aksjologiczno-poznawcza)

Próby przezwyciężenia kontrowersji:

Uznanie historycznie ukształtowanej struktury nauki administracji:

    - synteza interdyscyplinarna kwestii odnoszących się do administracji z pozostałych nauk społecznych

    - pluralizm metod i kierunków badawczych jako specyficzna i korzystna cecha nauki administracji

    Omijanie problemu metodologicznych założeń samej dyscypliny:

    - praktyczne wykorzystywanie wszelkich dostępnych, merytorycznie właściwych, metod badania konkretnych problemów

    - zestaw problemów istotnych uznane jest za całość badawczą

    - uzasadnienie wyboru metod ich adekwatnością do zadania badawczego

    Zakres – dalej pogranicze prawa administracyjnego, prakseologii, teorii organizacji i zarządzania, socjologii zarządzania i politologii

    Podsumowanie:

    Administracja mimo wszystkich kontrowersji jest nauką, ponieważ:

    - umożliwia poznanie i uogólnienie rzeczywistych działań administracji publicznej

    - pozwala przewidywać potencjalnie możliwe, prawidłowo prognozowane działania administracyjne

    - formułuje wzory idealnych działań administracji publicznej

    Posiada jednak pewne niedostatki teoretyczne:

    - brakuje jednolitego zdefiniowania przedmiotu badań

    - trudności z przełożeniem wyników badań z różnych krajów wynikające ze specyfiki administracji

    - a z powyższego wynika, iż są trudności w tworzeniu trwałych i spójnych fundamentów teoretycznych

    Podobne prace

    Do góry