Ocena brak

NAKAJIMA KI-44 SHOKI (,Tojo") - samolot

Autor /jajo Dodano /27.02.2011

Myśliwiec przechwytujący armii japońskiej, oblatany w sierpniu 1940 r. Pierwsze próby nie wypadły zadowalająco: prędkość w locie po­ziomym i prędkość wznoszenia by­ły za małe. Po poprawieniu linii ae­rodynamicznej samolot został za­akceptowany przez dowództwo armii, ale ze względu na priorytet, jaki miały samoloty Ki-43, dopiero od stycznia 1943 r. zakłady Nakaji­ma Hikoki KK zaczęły dostarczać jednostkom maszyny w wersji Ki-44-1.

Nie zyskały uznania wśród pi­lotów, którzy skarżyli się na nadmierną prędkość lądowania i małą zwrotność. Skargi ustały, gdy w końcu 1943 r. wprowadzono do uzbrojenia nową wersję Ki-44-II z silnikiem o większej mocy (o 300 KM) i z silniejszym uzbrojeniem. W styczniu 1943 r. powstał proto­typ Ki-44-III, jeszcze lepiej uzbro­jony (4 działka kal. 20 mm lub 2 działka kal. 20 mm i 2 działa kal. 37 mm) i z silnikiem o mocy 2000 KM, jednakże budowę tych samolotów wstrzymano, aby zwiększyć produkcję *Nakajima Ki-84. Do końca wojny wybudowa­no 1225 samolotów Ki-44, któreodniosły wiele sukcesów w zwal­czaniu amerykańskich wypraw bombowych.

 

DANE TAKTYCZNO-TECHNICZNE (Ki-44-IIb)

silnik Nakajima Ha-109 o mocy 1520 KM

rozpiętość 9,45 m

długość 8,75 m

maks. masa startowa 2770 kg

maks. prędkość 605-615 km/h

zasięg 900 km

4 najcięższe karabiny maszynowekal. 12,7 mm

Podobne prace

Do góry