Ocena brak

Nadawca komunikatu perswazyjnego

Autor /wojciech Dodano /31.03.2011

Nadawcą komunikatu reklamowego jest zwykle jakaś osoba. Istotną rolę perswazyjną odgrywa jej wiarygodność związana zarówno z wiedzą fachową jak i zzaufaniem jakie budzi.

Ekspert - osoba posiadająca wiedzę i doświadczenie kore-spondujące z reklamowanym produktem - blokuje powstawanie u konsumentakontrargumentów i inicjuje powstanie bardziej trwałych przekonań. Ocena zaufa-nia nadawcy jest oparta na sposobie przekazywania wiedzy (uczciwość, szcze-rość), jego reputacji oraz dopasowaniu między charakterystyką nadawcy a istot-nymi atrybutami reklamowanego produktu.

Przykładem wykorzystania powyższych spostrzeżeń jest udział japońskiego dyrek-tora Toyoty Motor Poland w reklama samochodu tej marki.

Atrakcyjność nadawcy związana z jego aparycją osobowością czy statutem społecznym oddziałuje na stopień przykucia uwagi odbiorcy do przekazu (istniejeryzyko odwrócenia uwagi od produktu) oraz na swoiste znaczenie jakie uzyskuje produkt (np. symbol sukcesu, wyznacznik stylu życia jako przeniesienie osobi-stych cech i doświadczeń prezentera).

Atrakcyjność nadawcy wykorzystuje się głównie w reklamach kosmetyków, odzieży czy produktów ekskluzywnych. Dobrą tego ilustracją jest reklama linii kosmetycznej Adidas z Januszem Józefowiczem w roli głównej.

Powyższe charakterystyki nadawcy wykorzystują zjawisko aprobaty społecznej. Natomiast u podstaw wykorzystania uczucia sympatii adresatów wobecnadawcy leży reguła lubienia, według której ludzie są bardziej podatni na perswazję osób obdarzanych sympatią. Efekt sympatii może być wzmacniany przez popularność nadawcy, a także jego podobieństwo do konsumenta. Cechy te ułatwiają zmianę przekonań, a w konsekwencji czynią przekaz bardziej skutecznym.

Przykładem pierwszego zjawiska jest reklama samochodu marki Nissan przez popularnego, szczególnie wśród 40-latków aktora Marka Kondrata, a ilustracją drugiego - spoty reklamowe tzw. ,,kawałekżycia" typu ,,Rama na działkach"

Podobne prace

Do góry