Ocena brak

Muzyka country

Autor /kama02 Dodano /19.04.2012

Muzyka country wywodzi się z amerykańskiej wsi. Jej korzenie tkwią w ludowych piosenkach, które przywędrowały wraz z imigrantami z Europy, by w XX wieku stworzyć podstawy popularnego gatunku muzycznego.

Na początku dwudziestego wieku różne style muzyczne na dobre zadomowiły się w Stanach Zjednoczonych, jednak ich wpływy ograniczały się do poszczególnych regionów kraju, nic więc dziwnego, że wiejska ludność z rejonu Apallachów w większości nie była nawet świadoma ich istnienia. Dopiero, gdy w wielu domach pojawiły się radio oraz gramofon, muzyka country otworzyła się na różnorodne wpływy. Zanim to jednak nastąpiło, amerykańscy wieśniacy śpiewali swym dzieciom piosenki, których sami nauczyli się od rodziców, zmieniając jednak teksty tak, by oddawały ich doświadczenie.

Ludowi artyści najczęściej śpiewali smutne pieśni o miłości, rozstaniu i o tęsknocie za pozostawionymi gdzieś daleko najbliższymi, akompaniując sobie na skrzypkach i na cymbałach. Powstały niewielkie wiejskie zespoły smyczkowe, z których rozwinęły się bluegrass bandy.

Grand Ole Opry

W latach dwudziestych zaczęto na dużą skalę produkować płyty, rozwinęły się lokalne stacje radiowe, które poprzez muzykę starały się uatrakcyjnić swój program. W roku 1925 w Nashyille, w stanie Tennessee rozpoczęto nadawanie cotygodniowej audycji poświęconej wyłącznie muzyce country - Grand Ole Opry. Program emitowany jest do dnia dzisiejszego i wciąż cieszy się niesłabnącą popularnością, przede wszystkim dzięki transmitowanym na żywo koncertom. Grand Ole Opry od lat kształtuje gusty słuchaczy w dziedzinie muzyki country i przyczynił się do tego, że Nasłwille uważane jest za jej światowe centrum.

Radio wykreowało także pierwsze pokolenie gwiazd country, bowiem ich twórczość zyskała możliwość wyjścia daleko poza lokalną społeczność zgromadzoną wokół kościoła czy centrum kultury. W 1927 r. tacy artyści jak Jimmie Rogers i The Carter Family nagrali swe pierwsze płyty.

Rogers, podobnie jak wielu jego naśladowców (Hank Williams czy król rockabilly Carl Perkins), uczyli się grać na gitarze od czarnych artystów, zaś ich piosenki wkazywały silne wpływy bluesa. Rogers śpiewał zarówno o podróżach koleją, jak i wyniszczającej go gruźlicy. W jego chwytających za serce utworach, nierzadko można zauważyć inspirację jodłowaniem - techniką wokalną, z której słyną niemieccy i austriaccy górale.

W roku 1927 swój pierwszy album nagrali The Carter Family — trio, które odegrało ważną rolę w rozwoju muzyki country. Udało im się bowiem zachować tradycyjną formę starych pieśni ludowych przy wykorzystaniu skomplikowanych technik instrumentalnych i szybkiego tempa charakterystycznego dla stylu bluegrass bandów. The Carter Family wykonywali hymny, pieśni o miłości i utwory recytowane z wyszukanym podkładem instrumentalnym, a także pieśni urozmaicone popisami wokalnymi na trzy głosy.

Profesjonalizm

Głęboki kryzys, jaki dotknął Stany Zjednoczone w latach trzydziestych naszego stulecia, zdawał się nie dotyczyć muzyki country, która nieustannie się rozwijała i stopniowo stawała się coraz bardziej profesjonalna. Rok 1939 przyniósł bezprecedensowy boom zarówno w bluesie, jak i w nurcie country. Pojawiła się wtedy profesjonalna wytwórnia, a zarazem agencja ochrony praw autorów Broadcast Musie Incorporated (BMI) stanowiąca konkurencję dla istniejącej już wcześniej American Society of Composers, Authors and Publishers (ASCAP; Amerykański Związek Kompozytorów, Autorów i Producentów), która gromadziła wokół siebie artystów spod znaku Tim Pan Alley, czyli przede wszystkim twórców musicali i jazzmanów. ASCAP zawsze z wyższością, ostentacyjnie ignorował muzykę o ludowych korzeniach. Dzięki BMI muzycy country i bluesmani zyskali poparcie ze strony silnej agencji o ogólnokrajowym zasięgu.

Pierwsza prawdziwa gwiazda muzyki country pojawiła się na scenie dopiero pod koniec lat 40. -był to Hank Williams z Alabamy. Wokalista ten cieszył się sławą największej indywidualności w historii tego gatunku, zaś z jego repertuaru pochodzą utwory stanowiące klasykę country, na przykład takie standardy jak You Win Again, Your Cheating Heart oraz Jambalaya. Nie sposób przecenić zasług Williamsa, pomimo, że zmarł, mając zaledwie dwadzieścia dziewięć lat w wyniku przedawkowania narkotyków i alkoholu. Jego piosenki są wciąż żywe dzięki brawurowym wykonaniom nie tylko pieśniarzy country, takich jak Tony Bennet, lecz również artystów stylu pop, na przykład grupy The Carpenters, czy Elvisa Costello.

Country and western

Określenie country and western powstało we wczesnych latach pięćdziesiątych dla opisania utworów, które w jakiś sposób nawiązywały do kultury wsi bądź południa Stanów Zjednoczonych.

Na początku swej pięknej pieśni zatytułowanej Me and Bobby McGhee Kris Kristoferson śpiewa: ,Jeśli coś przypomina ci country, stary, nie mylisz się - to na pewno jest to". Piosenki country and western leżą na granicy wielu gatunków muzyki. Na przykład utwory Patsy Smith bez wątpienia nawiązują do tradycji dwunastotonowego bluesa. Z kolei czarni piosenkarze sdul, Solomon Burkę i Percy Sledge mają wiele wspólnego właśnie z country and western. Pierwszy rock' n' roli Chucka Berry'ego - Maybelline - został napisany jako piosenka country i noll tytuł Ida Mae. Oryginalny styl Willie Nelsona został wprawdzie zainspirowany jazzem, jednak artysta uważany jest za gwiazdę country największego formatu.

Definicja stylu na początku lat pięćdziesiątych obejmowała bardzo szeroki zakres twórczości, jednaką czasem określenie „country" miało zyskać jeszcze szerszy zasięg.

Rock'n'roll country

W roku 1954 pewien chłopak z prowincji - Elvis Presley - wywołał w muzyce pop prawdziwą rewolucję. Początkowo Presley był piosenkarzem country z siłą wyrazu cechującą wykonawców bluesowych. Ponadto jego image doskonale pasował do potrzeb właśnie tworzącej się masowej publiczności młodzieżowej.

Pierwsze płyty Presley'a nagrane w Memphis zawierały głównie piosenki utrzymane w stylu country, na przykład standard Billa Monroe'a Blue Moon of Kentucky, jednak interpretacja bez wątpienia nawiązywała do .ostrego rock'n'rolla. Wkrótce okazało się, że Presley trafił w oczekiwania szerokiej publiczności. W jego ślady poszło młode pokolenie artystów, takich jak Buddy Holly, Carl Perkins, Jerry Lee Lewis, Gene Vincent czy Everly Brothers. Wszyscy oni z powodzeniem połączyli rytm czarnego bluesa z muzyką, którą przywieźli z rodzinnych stron. Za to właśnie pokochała ich młoda publiczność.

Niektórzy wykonawcy, na przykład Johnny Cash, pozostali jednak wierni oryginalnej muzyce country. Cash urodził się w latach wielkiego kryzysu w rodzinie rolników uprawiających bawełnę. Gdy dorósł, pracował w fabryce samochodów w Detroit, a następnie zaciągnął się do amerykańskiego lotnictwa. Już w młodym wieku zdobył wiele doświadczeń, i gdy zdecydował się pisać piosenki, jego przeżycia, w lirycznej formie, zachwycały głęboką, a zarazem prostą mądrością.

Niezwykle utalentowanym autorem tekstów był również George Jones, który rozpoczynał karierę w barach i przydrożnych motelach. Artysta ten nigdy nie zdołał wyjść poza granice stylu i znaleźć się na listach przebojów muzyki pop, czego dokonał Johnny Cash, jednak przeszedł do historii dzięki swemu ciepłemu, niskiemi głosowi, który w tego rodzaju utworach jest instrumentem niezastąpionym. Niewielu śmiałków odważyło się naśladować donośny głos Casha, natomiast Jones jest inspiracją dla współczesnych wykonawców country and western, takich jak Dwight Yoakam i George Strait. Żaden z naśladowców Jonesa nie osiągnął jednak mistrzostwa interpretacji, które opiera się w dużej mierze na intuicji.

Tradycyjne wartości

Amerykański przemysł muzyczny nigdy w pełni nie zaakceptował inwazji rock' n' rolla, natomiast konserwatywnej części publiczności nie odpowiadała twórczość czarnych muzyków oraz późniejsza dominacja brytyjskich zespołów rockowych. W rezultacie w latach sześćdziesiątych profesjonaliści, w poszukiwaniu własnego stylu, zwrócili się ku muzyce country, co zaowocowało jej ekspansją w stacjach radiowych i telewizyjnych. Coraz więcej artystów zapraszanych było na występy z okazji prestiżowych uroczystości.

Gdy Richard Nixon objął prezydenturę USA i kraj coraz bardziej pogrążał się w koszmarze wojny wietnamskiej, społeczeństwo rolniczego Południa zwróciło się ku wartościom tradycyjnym, których symbolem była muzyka country. Konserwatyści nie mieli jednak monopolu na tego rodzaju twórczość. W Nashville nagrywał na przykład Bob Dylan, największa gwiazda muzyki lat sześćdziesiątych, wyrosła klubach folkowych wielkich metropolii na północy kraju. Dylan wystąpił nawet w duecie z Johnny Cashem. Tymczasem na zachodnim Wybrzeżu grupa The Byrds dała początek fali zespołów -country rockowych, spośród których największą popularnością cieszyła się w latach siedemdziesiątych grupa The Eagels tworzona przez muzyków z różnych części kraju.

Kobiety na scenie

W późnych latach sześćdziesiątych wielką sławą cieszyła się Tammy Wynette, która śpiewała o radościach i smutkach stanu małżeńskiego i w ten sposób stała się wyrazicielką uczuć rzeszy zwykłych gospodyń domowych. W twórczości Dolly Parton nietrudno dopatrzyć się wiejskich korzeni. Dzięki swemu pięknemu głosowi i wspaniałym utworom własnego autorstwa w późnych latach siedemdziesiątych osiągnęła wyżyny sławy. Kontynuowała tradycję zapoczątkowaną w latach pięćdziesiątych przez Kitty Wells i później przez Lorettę Lynn, a jednocześnie stała się wzorem dla takich gwiazd najmłodszego pokolenia wykonawców, jak na przykład Sheryl Crow.

Nie tylko Nashville

Nashville, gdzie bije serce muzyki country, nie zawsze odpowiada oczekiwaniom twórców, nawet tych, którzy zawdzięczają mu swą popularność Willie Nelson poświęcił się karierze aktorskiej i podobnie jak Waylon Jennings uciekł od gorączkowej atmosfery osławionego centrum, szukając wyciszenia w środowisku skupionym wokół uniwersytetu w teksańskim mieście Austin. Osiedlili się tam również Teksańczyk Guy Clark, nowojorczyk Jerry Jeff Walker i grupa muzyków z miejscowości Lubbock położonej na zachodzie stanu. Pracowali oni pod przewodnictwem Joe Ely i napisali wiele najwspanialszych utworów, jakie były nagrane w latach siedemdziesiątych. Dzieki tym artystom Austin wyrosło na centrum nwyki country, alternatywne względem Nashville.

Podobne prace

Do góry