Ocena brak

MITSUBISHI G4M HAMAKI („Betty") - samolot

Autor /jas Dodano /25.02.2011

Skonstruowany w 1939 r. średnibombowiec japoński miał wielewad, zwłaszcza brakowało silnegouzbrojenia obronnego i opancerzenianajbardziej żywotnych części (m.in.zbiorników paliwa). W efekcie byłłatwym celem dla amerykańskich sa­molotów myśliwskich, których poci­ski z reguły powodowały pożari eksplozję w powietrzu (dlategoprzylgnęła do niego nazwa „latającazapalniczka"). 18 kwietnia 1943 r. na pokładzie G4M1, zestrzelonego przez amerykański samolot P-38 *Lightning, zginął adm. Isoroku *Yamamoto.

W poprawionej wersji G4M2 wprowadzono silniki o mocy większej o 270 KM, opancerzenie kabiny i zbiorników paliwa oraz wieżyczkę z działkami kal. 20 mm. Samoloty tego typu były w ostatnim okresie wojny nosicielami rakieto­wych samolotów *kamikaze Yoko-suka Ohka, aczkolwiek niewiele mi­sji zakończyło się sukcesem, gdyż bombowcom rzadko udawało się sforsować obronę amerykańskich myśliwców. Do końca wojny wypro­dukowano 2466 tych samolotów, wśród których najliczniejsza (1200 egz.) była wersja G4MI.

 

DANE TAKTYCZNO-TECHNICZNE (G4M2a)

silniki 2 x Mitsubishi Kasei 25 o mocy 1850 KM każdy

rozpiętość 25 m

długość 19,6 m

maks. masa startowa   12 500 kg 

maks. prędkość   440 km/h

zasięg   1920-6000 km

4 działka kal. 20 mm

1 karabin maszynowy kal. 7,7 mm

1000 kg bomb  lub torpeda 800 kg

Podobne prace

Do góry