Ocena brak

MITSUBISHI G3M („Neli") - samolot

Autor /jas Dodano /25.02.2011

Budowę japońskiego średniego bom­bowca dalekiego zasięgu rozpoczęto w całkowitej tajemnicy w 1933 r. z inicjatywy szefa wydziału technicz­nego Biura Lotnictwa Japońskiej Ma­rynarki Wojennej Isoroku *Yamamo-to. Według jego planów ten samolot miał współdziałać z samolotami my­śliwskimi i torpedowymi startujący­mi z pokładów lotniskowców. Proto­typ odbył pierwszy lot w kwietniu 1934 r.; rok później uruchomiono pro­dukcję G3M1 z silnikami Kin-sei 2 (825 KM) lub Kinsei 3 (910 KM). Po wybudowaniu 34 egzemplarzy za­kłady Mitsubishi Jukogyo KK podję­ły produkcję wersji G3M3 z silnika­mi o większej mocy (1075 KM). Sa­molot ów wsławił się w sierpniu 1939 r. , gdy w czasie 194 godzin przebył 52 850 km w locie dookoła świata.

Dwa lata później zdobył sławę in­nego rodzaju: 10 grudnia 1941 r. 60 G3M2 i 26 *Mitsubishi G4M zaa­takowało w rejonie *Kuantan okrę­ty brytyjskie i zatopiło dwa pancer­niki *Repulse i *Prince of Wales. Później brały udział we wszystkich operacjach na Pacyfiku. Ogółem wybudowano 1050 samolotów tego typu.

 

DANE TAK.TYCZNO-TECHNICZNE (G3M2)

silniki 2 x Mitsubishi Kinsei 41 o mocy 1075 K.M każdy

rozpiętość 25,0 m

długość 16,45 m

maks. masa startowa 8000 kg

maks. prędkość 368 km/h

zasięg 2600 km (4380 km z dodatkowymi zbiornikami)

1 działko kal. 20 mm

4 karabiny maszynowe kal. 7,7 mm

1000 kg bomb lub torpeda 800 kg

Podobne prace

Do góry