Ocena brak

Missae parodiae

Autor /KonstancjuszII Dodano /08.04.2013

Terminem parodia okreslano w muzyce przede wszystkim przemiane, dopiero pózniej bedzieon oznaczał umyslne odwartosciowywanie przez wykpienie, przez przekształcenie elementówserio w elementy komiczne.

Missa parodia pojawia sie po raz pierwszy jako technika w mszy,której autorem był Jacques Paix (XVI w.), a tytuł jego dzieła - Parodia mottetae Domino danobis auxilium - wskazuje na własciwy sens tego okreslenia. Kompozytorzy posługiwali siezreszta takimi okresleniami jak „ad imitationem...” lub „super...” głównie w muzyceliturgicznej. Poniewa jednak wiekszosc mszy komponowano na podstawie ju gotowychreligijnych i swieckich tematów - okreslenia te wydawały sie kompozytorom najwłasciwsze.Parodiowanie oznaczało po prostu dodawanie odpowiedniej ilosci głosów do przejetego ztradycji tekstu.

Z dzieł innych brano niekiedy nie tylko pojedyncze czy dwa głosy, ale nawetwatki trzygłosowe, wskutek czego kompozytor by) zaledwie autorem czesci „nowego”utworu. Zamiana dzieła religijnego na swieckie lub odwrotnie okreslana była mianemkontrafaktury (stosowac miał ja pózniej sam Bach).

Podobne prace

Do góry