Ocena brak

MESSERSCHMITT BF 110 - samolot

Autor /filipzkonopi Dodano /25.02.2011

Niemiecki dwumiejscowy samolot myśliwski zaprojektowany w 1934 r. przez Willy'ego Messerschmitta zgodnie z wymogami Ministerstwa Lotnictwa, planującego wprowadze­nie do uzbrojenia sił powietrznych myśliwca eskortowego lub sztur­mowca (Zerstorer). Próby prototypu oblatanego 12 maja 1936 r. wykaza­ły, że rozwija dużą prędkość, ale jest za mało zwrotny. Pierwsze egzem­plarze Bf 110A-O wyposażono w sil­niki Junkers Jurno 21 OB o mocy 610 KM każdy. W następnych wersjach zainstalowano silniki DB 601A o mocy 1100 KM i one stały się głównymi jednostkami napędowymi dla samolotów wersji C.

Pierwsze doświadczenia bojowe w Polsce i sukcesy w walkach z brytyjskimi bombowcami sprawiały wrażenie, że są to doskonałe i groźne samolo­ty; do ugruntowania opinii o ich za­letach przyczynił się film propagan­dowy o bitwie nad Zatoką Helgo-landzką we wrześniu 1939 r. Dopiero zetknięcie z nowoczesnymi myśliwcami brytyjskimi w czasie bitwy o * Anglię w połowie 1940 r. zmieniło ocenę dowództwa Luft-waffe. Od lipca do końca września 1940 r. niemieckie siły powietrzne straciły w walkach 214 Bf 110, co stanowiło 60% stanu z 29 czerwca tego roku.

Z tego względu jeszcze w czasie trwania bitwy o Anglię zre­zygnowano z wysyłania tych samo­lotów do walki w dzień lub dodawa­no im eskortę jednosilnikowych my­śliwców, a od 1941 r. wyznaczono im rolę myśliwców nocnych, w której spisały się dobrze. W wer­sjach F i G zastosowano radar SN-2 Lichtenstein, który zwiększy! ich skutecznoć działania.

W końcu 194 1 r. , gdy okazało się, że nie ma możliwości szybkiego wprowadze­nia nowych samolotów Me 210 do jednostek bojowych, zakłady Mes-serschmitta przystąpiły do opraco­wania nowej wersji Bf 110 z silnika­mi o większej mocy i silniej uzbro­jonego. Produkcja najbardziej dopracowanej wersji G-4 rozpoczęła się w czerwcu 1942 r. i te samoloty przejęły główny ciężar obrony Rze­szy przed nocnymi nalotami alianc­kimi . W 1944 r. stanowiły 60% noc­nych myśliwców przeznaczonych do obrony Niemiec. Do końca wojny wyprodukowano 5762 samoloty Bf III) w wersjach od A do G.

 

DANE TAKTYCZNO-TECHNICZNE (BflJ0G-4c)

silniki 2 x Daimler Benz DB 605B-1 o mocy 1475 KM każdy

długość 12,07 m

maks. masa startowa 10 024 kg

maks. prędkość 550 km/h 

2 działa MK 10H kal. 30 mm

2 działka MG 151 kal. 20 mm

1 podwójny karabin maszynowy MG 81Z kal.7,9 mm (Bf 110G-4/R3) 

lub

2 działka MG 151 kal. 20 mm

4 karabiny maszynowe MG 17 kal. 7,9 mm

1 podwójny karabin maszynowy MG 81Z kal. 7,9 mm

Podobne prace

Do góry