Ocena brak

MEDIA W IZRAELU - POCZĄTEK MEDIÓW KOMERCYJNYCH

Autor /KolesHaHa Dodano /08.08.2013

W latach 80. rząd zaczął rozluźniać swoja kontrolę nad telekomunikacją przekazując ją różnym korporacjom komercyjnym. Zaowocowało to zmianami strukturalnymi w mediach i dokonało liberalizacji w mass-mediach. W 1986 roku uchwalono ustawę upoważniającą zarządzaniem telewizją kablową.

W wyniku tego powstało wiele sieci pirackich. W 1990 roku z miejskiego centrum wypierane były gęste sieci nielegalnych nadawców przez narodowe usługi kablowe. W tym samym roku po dziesięcioleciu debat, niekończących się wystąpień, raportów i inicjatyw legislacyjnych uchwalono w końcu ustawę odnośnie istnienia komercyjnej telewizji i radia.

We wrześniu 1993 roku rozpoczął nadawanie pierwszy komercyjny kanał Second Chanel.

Nadawanie radia rozpoczęło się w październiku 1995 roku kompletnym chaosem spowodowanym przez całą gamę pirackich rozgłośni.

Zmiany w mediach były następstwem przemian jakie nastąpiły w izraelskiej makroekonomii oraz całego łańcucha zdarzeń jak masowe migracje rosyjskich Żydów do Izraela, proces pokojowy, rosnący Przyrost Krajowy Brutto średnio o 8,8% pomiędzy 1991 a1996 rokiem. Wraz ze wzrostem aktywności w międzynarodowym handlu oraz wewnętrznej aktywności ekonomicznej, rosły żądania wobec mediów zarówno od reklamodawców jak i odbiorców.

Zarówno telewizja kablowa jak i komercyjna szybko odniosły sukces. W 1993roku, czyli po 3,5 roku od inauguracji telewizji kablowej zagościła ona w 60 % gospodarstw domowych, co plasuje ją na czwartym miejscu na świecie. Z roku na rok Izraelczycy coraz więcej czasu spędzali przed telewizorem. Od początków telewizji czas przeznaczany na oglądanie telewizji wzrósł około godziny i w 1990 roku wynosił on 1h 42 min.. Na przełomie 1991/1992 roku wzrosła do 2h 5min.

Sukces odniósł także komercyjny Second Chanel. W ciągu swojego pierwszego roku nadawania przegonił on swojego rywala z telewizji publicznej ITV. Przewaga ta utrzymała się przez kolejny rok.

Telewizja zaczęła przynosić duże zyski. W 1994 roku trzech nadawców zarobiło 330 mln dolarów. Rok później 449 milionów i oceniane na 567 milionów zysków w 1996r, co dawało 72 % przyrost przez dwa lata. Ów sukces zaczął przyciągać reklamodawców, zwłaszcza kanałowi drugiemu. Po roku nadawania udziały Second Chanel na rynku reklamowym wynosiły w 1994 roku 15,7 %, a w 1995 roku wzrosły do 21,6%. Przychody stacji pochodzące z reklam szacowane są na około 54 % czyli około 187,6 milionów dolarów. Owe zyski nie przyszły kosztem prasy, która nadal uważana była za najważniejsze medium reklamy. Chociaż udziały gazet i magazynów stopniowo topniały z 80,95% w 1993 roku do 63 % w 1995 roku.

Podobne prace

Do góry