Ocena brak

MAUS - czołg

Autor /filipzkonopi Dodano /25.02.2011

Prace nad skonstruowaniem nie­mieckiego superciężkiego czołgu Ferdinand Porsche rozpoczął w czerwcu 1942 r. na rozkaz Adol­fa Hitlera. Zdecydował się na nie­konwencjonalne rozwiązania: przedział z silnikiem umieścił po­środku wozu, natomiast przedział bojowy z dwoma działami kal. 128 mm i 75 mm przesunął do ty­łu.

Próby pierwszego z dwóch pro­totypów, nazwanego VI i wyposa­żonego w lotniczy silnik MB509, rozpoczęły się w maju 1943 r. W grudniu tego roku na podwoziu czołgu ustawiono makietę wie­życzki, zaś prawdziwą wieżę i uzbrojenie zamontowano dopiero w czerwcu 1944 r. Próby bezwie-żowego drugiego prototypu V2 rozpoczęły się we wrześniu 1944 r. Nie była to konstrukcja udana.

Ogromny czołg (10,08 m x 3,67 m x 3,63 m), osłonięty z przodu pancerzem o grubości 240 mm, miał zbyt słaby silnik, który zuży­wał 1400 1 paliwa na 100 km. Wąt­pliwej wartości bojowej tego poja­zdu nie sprawdzono na polu bitwy. Obydwa prototypy Niemcy zni­szczyli w Kummerdorfie w kwiet­niu 1945 r.

 

DANE TAKTYCZNO-TECHNICZNE

załoga 5 osób

silnik Daimler Benz MB509 V 12 o mocy 1080 KM lub MB 517 Diesel

ciężar 188 t

pancerz 40-240 mm 

1 działo kal. 128 mm

1 działo kal. 75 mm

1 karabin maszynowy MG 34 kal. 7,92 mm

prędkość 20 km/h

zasiąg 186 km

Podobne prace

Do góry