Ocena brak

Marketingowa koncepcja organizacji

Autor /Evelyn Dodano /12.04.2011

 

Koncepcja marketingowa opiera się na założeniu, że klucz do osiągnięcia celów organizacji leży w określeniu potrzeb i wymagań rynków docelowych oraz dostarczeniu pożądanego zadowolenia w sposób bardziej wydajny i skuteczny niż konkurenci.

Koncepcja marketingowa opiera się na następujących filarach: rynek docelowy, potrzeby klienta, marketing skoordynowany i rentowność.

Rynek docelowy – żadne przedsiębiorstwo nie może działać na wszystkich rynkach i zaspokajać każdej potrzeby. Na obszernym rynku nie może ono działać w sposób właściwy. Najlepszym rozwiązaniem dla firmy jest staranne zdefiniowanie rynku lub rynków docelowych i przygotowanie ściśle dopasowanego programu marketingowego.

Potrzeby klienta – przedsiębiorstwo może w sposób właściwy zdefiniować swój rynek docelowy lecz nie zrozumieć potrzeb klienta. Zazwyczaj przedsiębiorstwo może zareagować na życzenia klientów poprzez danie im tego czego pragną, czego sądzą że potrzebują lub czego faktycznie potrzebują. Kluczem do profesjonalnego marketingu jest zaspokojenie potrzeb klienteli lepiej niż potrafi to jakikolwiek konkurent.

Marketing skoordynowany – oznacza dwie rzeczy. Po pierwsze różne funkcje marketingowe (sprzedaż) muszą być wzajemnie skoordynowane. Po drugie marketing musi być dobrze skoordynowany z innymi działami przedsiębiorstwa. Marketing nie spełni swojej roli, jeśli będzie jedynie działem. Będzie natomiast dobrze funkcjonował pod warunkiem, że wszyscy pracownicy docenią swój wpływ na zadowolenie klienta.

Rentowność – celem koncepcji marketingowej jest pomoc organizacjom w osiągnięciu jej celów. W przypadku firm prywatnych głównym celem jest zysk, a w przypadku organizacji publicznych przetrwanie i zebranie środków wystarczających do prowadzenia dalszej działalności. Sprawą kluczową jest przy tym nie osiągnięcie zysku, jako takiego, lecz uzyskanie go niejako przy okazji właściwego działania.

 

Podobne prace

Do góry