Ocena brak

Marc Antonio Cesti i Pietro Francesco Cavalli

Autor /KonstancjuszII Dodano /09.04.2013

Marc Antonio Cesti (1623 1669) napisał szereg oper, wsród których wane miejsce zajeły LaDori i // Porno d'oro. Pietro Cesti, bo tak brzmi jego własciwe imie (wstapiwszy do zakonufranciszkanów, zmienił swoje imie na Antonio) był kapelmistrzem w Yolterra. Po opuszczeniuzakonu został spiewakiem kapeli papieskiej w Rzymie.

Działał także we Florencji, wInnsbrucku i Wiedniu. W r. 1649 wystawiono w Rzymie jego pierwsza opere — L'0rontea. Ze150 oper Cestiego zachowało sie tylko 11. ale i w nich znajdziemy typowe dla kompozytoracechy: liryczna delikatnosc i umiejetnosc oddawania subtelnych uczuc. Duety miłosneCestiego to osobny rozdział; konstruował je przewanie w postaci wielkich scen muzycznych.Wana role w operach Cestiego odgrywały wstawki symfoniczne.

Nie unikał watków ludowych, co zapewniało mu wielka popularnosc, podobnie jak i fakt, e kultywował gatunekopera buffa (kontynuujac działalnosc na tym polu niektórych twórców rzymskich —Mazzocchiego i Marazzolego). Przepych niektórych oper Cestiego był znamienny nie tylkodla jego talentu, ale i dla epoki, w której tworzył; W tym czasie opery wystawiano bardzobogato, wystawienie opery było jednoczesnie aktem reprezentacji, a nawet niekiedy srodkiempolityki (we Francji przybrało to rozmiary jeszcze wieksze).

Opery składały sie z 3 do 5 aktówi zawsze poprzedzały je uwertura i prolog (z mitologicznymi i ale- gorycznymi postaciami);uwertury składaja sie z adagia, allegra i adagia (typ pózniejszej uwertury francuskiej). WPorno d'oro wystepuja po raz pierwszy zwiazki tematyczne miedzy uwertura a muzykawłasciwej akcji dramatycznej.

Pietro Francesco Cavalli (1602—1676), autor wielu oper (Lenozze di Teliedi Peleo, 1639; Giasone, 1649; Serse, 1654; Ercole omanie napisana na wesele Ludwika XIV i wystawiona w Paryu w 1662), był spiewakiem i organista przy kosciele sw.Marka. (Własciwe nazwisko Cavallego brzmiało Caletti-Bruni; z wdziecznosci dla swegoprotektora, który zapewnił mu znakomite wykształcenie muzyczne, przejał jego nazwisko,czyniac je niesmiertelnym.)

Napisał 42 opery, niemal w kadym roku po dwie, a w 1651 — apiec oper. Oddzielał stylistycznie recytatyw od spiewnej arii (czesto o pochodzeniu czyzabarwieniu ludowym), wprowadził te na wieksza ni dotad skale chóry, które miały zazadanie potegowac akcje dramatyczna. Był równie znakomitym kompozytorem muzyki koscielnej.

Podobne prace

Do góry