Ocena brak

Makro i Mikro składniki - JOD

Autor /Felix Dodano /11.10.2011

W odróżnieniu od większości mikroelementów jod nie jest metalem, a czarnoszarym połyskliwym kryształem. W przyrodzie spotkać go można wszędzie, aczkolwiek w minimalnych stężeniach. Nasz organizm zawiera ok. 0,025 g jodu w postaci soli jodu, tzw. jodków, skupionego przede wszystkim w tarczycy. Dzienne zapotrzebowanie organizmu na jod wynosi zaledwie 0,000015 g jodków, czyli niespełna kilka gramów na przestrzeni całego życia.

Najwięcej jodu jest w wodzie oceanów. Dlatego mieszkańcy wybrzeży są lepiej zaopatrzeni w jod od swoich rodaków mieszkających w głębi lądu. Człowiek mieszkający nad Morzem Północnym czy Śródziemnym dzień i noc nosi na języku parę cennych cząsteczek jodu. Najtrudniej o jod w górach, gdzie na przestrzeni tysiącleci wody lodowcowe i deszcz spłukiwały cenne mikroelementy z powierzchni Ziemi i niosły je rzekami do morza.

Sygnały ostrzegawcze braku jodu

- wystąpienie wola

- znużenie, brak chęci do życia

- powolność umysłowa

- suche, łamliwe włosy

- kołatanie serca

- drżenie kończyn

- stany zagubienia

- marznięcie

- zmniejszona odporność na stres

- artretyzm

Jod jest niezbędnym składnikiem do wytwarzania hormonu tarczycy. Jego niedobór powoduje jej przerost i niedoczynność. Tarczyca waży 15 - 25 g i ciągle potrzebuje jodu. Zaopatrzona jest nawet w swego rodzaju pułapkę na jod, która potrafi wychwycić z krwi każdy pojedynczy jego atom. Owa pułapka działa na zasadzie pompy. Kiedy w procesach przemiany materii zaczyna brakować związków jodu, siła ssania tej pompy potrafi wzrosnąć 400- krotnie, co powoduje postępujące pęcznienie komórek. Tarczyca zwiększa wtedy swoje rozmiary i powstaje wole. Hormony tarczycy składają się aż w dwóch trzecich z jodu. Aktywność hormonu inicjuje najważniejsze procesy życiowe i wyzwala siły witalne.

Jest to jednak hormon bardzo delikatny i wymaga np. dużych ilości witaminy C, bo inaczej szybko ulega zniszczeniu pod wpływem wdychanych przez nas szkodliwych substancji.

Co zależy od jodu:

- witalność

- zdolność koncentracji

- prawidłowa czynność serca

- utrzymanie masy ciała

- zdolność przezwyciężania stresów

- wytwarzanie energii

- wzrost

- zdrowa skóra

- wzrost włosów i paznokci

- przyswajanie węglowodanów

Źródła jodu:

- sól morska

- sól jodowana

- ryby morskie

- małże

- kraby

Dla dobrego jego wykorzystania witaminy zawarte w: świeżych owocach, rybach, drobiu, mięsie, wątróbce, jajach, zbożu, niełuskanym ryżu i manganu.

Nadmiar jodu

Jod jest zupełnie nieszkodliwym mikroelementem, który najprawdopodobniej nie wyrządzi nam krzywdy nawet przy dziennym spożyciu w ilości 1- 2 miligramów. Ostatnio naukowcy stracili jednak pewność co do jego nieszkodliwości.

Niewykluczone, że nadmiar jodu może podziałać niszcząco na komórki tarczycy, upośledzić zachodzące w niej procesy biosyntezy, a nawet spowodować powstanie wola. Sterowanie uwarunkowanych jodem funkcji tarczycy odbywa się na zasadzie sprzężenia zwrotnego: przez krew, komórki tarczycy do przysadki mózgowej i podwzgórza znajdującego się w międzymózgowiu. W związku z tym nie ma pewności czy przedawkowanie jodu nie prowadziłoby do zakłóceń.

Podobne prace

Do góry