Ocena brak

Makro i Mikro składniki - FOSFOR

Autor /Felix Dodano /11.10.2011

Minerał wszechstronny.Po wapniu, fosfor jest w organizmie minerałem występującym w największym stężeniu. Organizm dorosłego człowieka zawiera ok.0,7 kg fosforu, z czego 85% znajduje się w kościach. Fosfor tworzy tu razem z wapniem cement kostny, reszta wchodzi w skład mięśni, mózgu i płynów ustrojowych.

Dzienne zapotrzebowanie na fosfor wynosi dla dorosłego mężczyzny 1,5 g, dla kobiety ok. 1 g. Ideałem byłoby spożywanie tej samej ilości fosforu co wapnia (równowaga wapniowo- fosforowa).

Jednak przy założeniu typowej w naszych warunkach diety: dużo mięsa, wędlin, napoje gazowane - to spożywamy od 15 do 20% fosforu więcej, co stanowi istotne zagrożenie dla prawidłowej równowagi wapniowo-fosforowej.

Przy większych rozbieżnościach proporcji między fosforem i wapniem niż 3:2 przemiana materii przestaje być prawidłowa. W prawidłowych proporcjach fosfor i wapń występują w jajach, pełnoziarnistych produktach zbożowych, orzechach, grochu, fasoli, soczewicy. Więcej wapnia niż fosforu zawiera jedynie mleko, sery i świeże warzywa liściaste. Szczególnie istotny jest fosfor dla przyswajania tłuszczów, ochrony komórek i przemiany materii w komórkach nerwowych, ponieważ tłuszcze fosforowe, czyli fosfolipidy, stanowią składnik błony komórkowej.

Zawartość fosforu w artykułach spożywczych (w mg na 100 g produktu)

- Otręby i zarodki pszenne -1000-1100

- Ser topiony - 950

- Sery żółte -460-780

- Żółtko jaja kurzego -490

- Orzechy, nasiona -410-500

- Sardynki w oleju 420

- Warzywa strąkowe -400-420

- Pstrąg, tuńczyk -380

- Wątróbka, móżdżek -350

- Ziarno pełne -250-350

- Czekolada z mleka pełnego -240

- Kluski - 220

- Wędlina -190-240

- Cielęcina -190

- Wołowina -160

- Wieprzowina -150

W przeciwieństwie do wapnia, który przez wiele osób jest przyswajany z pożywienia tylko w 25-35%, 70% spożytego fosforu przenika do krwi bez większych trudności. Podkreślić jednak trzeba, że niezrównoważona dieta ze zbyt dużą zawartością żelaza, glinu i magnezu znacznie utrudnia przyswajanie fosforu, albowiem pierwiastki te tworzą z nim nierozkładalne związki. Bardzo mile widziana w przemianie materii łatwość wchodzenia w związki chemiczne z innymi substancjami, która charakteryzuje fosfor, okazuje się tutaj wadą. Osoby spożywające zbyt duże ilości białego cukru i tłuszczów zaburzają delikatną równowagę fosforowo-wapniową. Bogate w fosfor są także produkty roślinne.

Do uwolnienia fosforu organizmowi człowieka, podobnie jak w organizmie zwierząt, jest potrzebny enzym zwany fytazą. Fytazę zawierają np. drożdże, a więc również i chleb. Występuje ona także w bakteriach jelitowych. Dlatego właściwa flora bakteryjna jelitowa stanowi nieodzowny warunek optymalnego przyswajania fosforu. U ludzi starszych fosfor często przenika z jelita do krwi w sposób niedostateczny i to nawet wówczas, kiedy zawartość fosforu w diecie osiąga wartości zalecane. Nie należy wcale do rzadkości 65% utrata spożytego fosforu. Ze szczególnym zagrożeniem, zwłaszcza dla kości i zębów, wiąże się wówczas zwiększone dodatkowo wydalanie fosforu z moczem osiągające niekiedy dzienną wartość ponad 300 mg. Dlatego już z chwilą przekroczenia trzeciej dekady życia należy zwracać baczną uwagę na właściwą, zrównoważoną dietę.

Sygnały ostrzegawcze niedoboru fosforu:

- zaburzenia wzrostu

- dolegliwości kostne

- próchnica zębów

- artretyzm

- brak apetytu

- utrata masy ciała lub jej przyrost

- uczucie znużenia

- wzmożona nerwowość

- nieregularne oddychanie

Co zależy od fosforu:

- zdrowe nerwy

- radość życia, optymizm, błyskotliwość

- przyswajanie i transport tłuszczów w organizmie

- energia i wzrost komórkowy, zdrowie komórek

- kurczliwość mięśni

- bicie serca

- przyswajanie witaminy B2 i B5

- mocne kości

- zdrowe zęby

- przemiana materii węglowodanowa, tłuszczowa i białkowa

Jedyną drogą optymalnego zaopatrzenia organizmu w fosfor jest urozmaicona dieta złożona z produktów naturalnych, takich jak: pełne ziarno, warzywa i umiarkowane ilości mięsa.

Podobne prace

Do góry