Ocena brak

LANCASTER, Avro - samolot

Autor /ciamajda Dodano /25.02.2011

Ciężki bombowiec brytyjski, uzna­ny za najlepszy samolot tego typu z używanych w czasie wojny w Eu­ropie, powstał w polowie 1940 r. Zakłady Avro przystąpiły wówczas do przebudowy nieudanego samolo­tu * Manchester, z którego wykorzy­stano 75% części. W usterzeniu tyl­nym i w centropłacie wprowadzono zmiany, aby zamontować nowe sil­niki Merlin. Pierwsze seryjnie produkowane sa­moloty skierowano do 44 dywizjonu RAF w końcu 1941 r. 3 marca 1942 r. wzięły udział w pierwszej bojowej akcji stawiania min w pobli­żu Helgolandu.

Wkrótce okazało się, że są to samoloty świetnie spisujące się w warunkach bojowych. W cza­sie wojny zrzuciły 608 612 t bomb, co stanowi 2/3 wszystkich bomb zrzuconych przez samoloty RAF. Dobre oceny pilotów potwierdzała statystyka: RAF tracił jednego Lan­castera na 132 t zrzuconych bomb. Wskaźnik ten był znacznie gorszy w wypadku *Hatifaxów (jeden sa­molot strącony na 56 t zrzuconych bomb) i *Stirlingów (jeden samolot na 41 t bomb).

Lancastery wykonywały wiele szczególnie trudnych zadań bojo­wych, jak zniszczenie zapór Móhne i Eder (za pomocą specjalnych bomb - *Dam Busters), zatopienie pancernika *Tirpitz, zniszczenie wiaduktu w Bielefeld, po wojnie zaś przetransportowały tysiące by­łych jeńców wojennych z obozów niemieckich do Wielkiej Brytanii. Samoloty te znajdowały się w wy­posażeniu polskiego 300 Dywizjonu Bombowego Ziemi Mazowieckiej. W czasie wojny wyprodukowano 7366 bombowców Lancaster, a ich konstrukcja była tak dobra, że po wprowadzeniu niewielkich popra­wek pozostały w czynnej służbie do 1954 r.

 

DANE TAKTYCZNO-TECHNICZNE {Lancaster I)

silniki 4 x Rolls-Royce Merlin 24 o mocy 1280 KM

rozpiętość skrzydeł 31,09 m

długość 21,13 m

maks. masa startowa 30 844 kg

maks. prędkość 443 km/h

zasiąg 2670 km

10 karabinów maszynowych kał. 7,69 mm (0,303 cala)

6350 kg bomb

Podobne prace

Do góry