Ocena brak

ŁA/5 i ŁA/7 - samoloty

Autor /mis Dodano /25.02.2011

Skonstruowany przez radzieckiego konstruktora Siemiona Ławoczkina jednomiejscowy myśliwiec o drew­nianej konstrukcji przewyższał pod względem zwrotności niemieckie samoloty myśliwskie *Messersch-mitt Bf 109 i *Focke-Wulf Fwl90A w locie na wysokości do 3600 m. Konstruktor zdecydował się na zastosowanie silnika ASz/82FN o mocy 1775 KM, tj. o 175 KM większej niż moc pier­wotnie instalowanego silnika ASz\82A; wymagało to wprowa­dzenia zmian konstrukcyjnych w kadłubie.

Pozytywne wyniki prób skłoniły Ławoczkina do opracowa­nia wersji rozwojowej Ła/7 z silni­kiem ASz/82FN. Jeden z prototy­pów {ŁA/7R) został wyposażony w niewielki silnik rakietowy po­zwalający na gwałtowne zwiększe­nie prędkości do 740 km/h. Samolo­ty Ła/7 rozpoczęły służbę w drugiej połowie 1944 r.; do końca wojny wyprodukowano 5753 samoloty te­go typu.

 

DANE TAKTYCZNO-TECHNICZNE (Ła/SFN)

silnik ASz/82FN o mocy 1775 KM

rozpiętość 9,8 m

długość 8,5 m

maks. masa startowa 3360 kg

maks. prędkość 647 km/h

zasięg 765-850 km

2 działka SzWAK kal. 20 mm

150 kg bomb

Podobne prace

Do góry