Ocena brak

KSZTAŁTOWANIE SIĘ CEN I MARŻ

Autor /Kim Dodano /11.04.2011

 

CENA jest elementem marketing mix, za pomocą którego przedsiębiorstwo chce osiągnąć złożone

cele, zaspokoić oczekiwania nabywców oraz wyróżniać się na rynku.

 

FUNKCJE

  • Profilująca odróżnianie się od konkurencji i tworzenie określonego wizerunku cenowego

  • Regulacyjna oznacza wielkość obrotu

  • Kosztowa kształtuje poziom kosztów (np. niższe ceny pozwalają na przyspieszenie rotacji)

 

MARŻA jest ceną usługi handlowej rozumianej jako dostarczenie towarów w odpowiednim

ugrupowaniu asortymentowy, miejscu i czasie, przy odpowiedniej promocji oraz usługach

towarzyszących sprzedaży.

 

SPOSOBY OBLICZANIA MARŻY

  • jeżeli podstawą jest cena zakupu, jest to tzw. „marża kalkulacyjna”

  • podstawą ceny sprzedaży jest „marża brutto” lub „potrąceniowa”

 

RODZAJE MARŻ

  • procentowe

  • kwotowe

  • mieszane

Decydując się na sposób obliczania od podstawy marży przedsiębiorstwo tworzy system „marż handlowych” stanowiących zbiór stawek marż na poszczególne towary znajdujące się w ofercie przedsiębiorstwie.

 

System ten kształtuje się pod wpływem różnych czynników

  • poziom kosztów ponoszonych (handlowych)

  • zakresu wykonywanych przez przedsiębiorstwo czynności (nakład pracy do produktu)

  • samodzielność przedsiębiorstwa w zakresie ustalania cen i marż

  • cykl życia towarów oferowanych przez przedsiębiorstwo handlowe

  • warunków konkurencji

  • elastyczności cenowej popytu

  • cykl życia sklepu (teoria koła dystrybucji)

 

PARADOKSY

  • Giffena

  • Veblena

 

Do góry