Ocena brak

Konteneryzacja

Autor /kokosanka Dodano /30.01.2014

Najnowocześniejszą obecnie formą transportu żywności, głównie chłodniczego, jest transport w kontenerach, umożliwiający przenoszenie całego ładunku wraz z kontenerem, z jednego środka transportowego na drugi oraz składowanie kontenerów jednego na drugim do sześciu warstw. W transporcie drogowym do przewożenia kontenerów stosuje się naczepy z ciągnikami siodłowymi. W transporcie kolejowym kontenery załadowuje się na czteroosiowe platformy, natomiast w transporcie morskim na specjalne statki - kontenerowce lub inne dostosowane do przewozu kontenerów. Szerokość i wysokość kontenerów jest znormalizowana, natomiast długość jest zróżnicowana od 1,5 m do ponad 12 m. W kontenerze mieści się od 5 do 30 ton schłodzonej żywności. Produkty mrożone są umieszczane w kontenerach na paletach, z zastosowaniem lub bez stosowania opakowań zbiorczych. Wprowadzenie transportu kontenerowego jest kosztowne i wymaga dużych nakładów na budowę kontenerowych stacji przeładunkowych (pociąg, samochód, statek).

System kontenerowy zmniejsza liczbę uszkodzeń produktu, zwiększa prze-lotowość środków transportu i poprawia warunki klimatyczne transportu. Produkt podczas transportowania znajduje się w stałych warunkach temperatury i wilgotności, nie ulega oszronieniu i nie podnosi się jego temperatura. Do przeładunku kontenerów używa się suwnic albo samojezdnych wozów podnośnikowych.

Stosowane kontenery powinny być lekkie, wytrzymałe na warunki transportu, dobrze izolowane, paroszczelne i wodoodporne. Izolacjąkontenerów jest prawie wyłącznie spieniany poliuretan. Wykładzina zewnętrzna jest wykonana z blachy aluminiowej albo stalowej, natomiast wewnętrzna z blachy aluminiowej albo chromoniklowej, odpowiednio uformowanej, aby umożliwić przepływ powietrza wzdłuż ścian, stropu i podłogi.

Kontenery mogą być izotermiczne (bez agregatu chłodniczego) oraz z zainstalowanym agregatem. W kontenerze izotermicznym źródłem zimna jest zamrożony produkt (kilka lub kilkanaście ton). Jednak przy dłuższym czasie przewozu transportem drogowym, temperatura ładunku w kontenerze izotermicznym może się podnieść o 5°C w ciągu 24-48 h. Dlatego mrożonki powinny być schłodzone do temp. -25°C, dzięki czemu wzrost temperatury nie jest zbyt duży. Na dalszych trasach kontenery izotermiczne mogą być dochładzane suchym lodem dołożonym w odpowiedniej ilości do wnętrza konteneru. Kontenery z własnym agregatem chłodniczym są niezależne i uniwersalne we wszystkich możliwych warunkach transportu.

Podczas transportu morskiego kontenerów z własnym agregatem chłodniczym stosuje się napęd silnikiem elektrycznym podłączanym do sieci statku. W najnowszych typach statków-kontenerowców przewiduje się transport kontenerów izo-termicznych (bez agregatów), do których elastycznym przewodem jest doprowadzane zimne powietrze z centralnej instalacji chłodniczej statku. Instalacja chłodnicza kontenerowca jest dostosowana do temperatury -2, -10 i -30°C. W powyższych warunkach chłodnie statków nie są izolowane i panuje w nich temperatura dodatnia. Kontenery z chłodzoną żywnością mogą być także podłączane do centralnej instalacji chłodniczej na stacjach przeładunkowych.

 

Podobne prace

Do góry