Ocena brak

Kolor w filmie

Autor /alexis Dodano /25.03.2011

Wymagany Adobe Flash Player wesja 10.0.0 lub nowsza.

praca w formacie ppt Kolor w filmie

Transkrypt

Symbolika koloru w filmie
Marzena Skubij

Czerwień









budzi agresję i
namiętność
nie łączy się z
imperatywem
moralnym
wychodzi z tła –
manipuluje naszym
zmysłem przestrzeni
stwarza złudzenie
przyspieszonego
ruchu



wywołuje irytację



syrena strażacka

Moc czerwieni


jaskrawa czerwień



Czarnoksiężnik z
krainy Oz” (1939)



Dorotka musi stawić
czoła zielonym
czarownicom i
niebieskim małpom
ze świata dorosłych



czerwień ujawnia
magię butów



symbol siły

Zmysłowa czerwień


ciepła czerwień



„Zakochany
Szekspir” (1998)



czerwień na łożu
podczas gdy Viola
traci dziewictwo



podnosi temperaturę
ciała, puls, ciśnienie



inspiracja dla żądzy
i miłości

Prowokująca czerwień


Czekolada” (2000)



intensywna
obecność czerwieni
(Vianne i Anouk) w
konserwatywnej
szarości miasteczka



Vianne jest
zbuntowana,
romantyczna, pełna
życia i gniewna

Niespokojna czerwień


Szósty zmysł
(1999)



Cole wybiera
czerwień do
samoobrony –
potrzebuje siły i
odwagi



Czerwony sweter,
szal w kolorze
czerwonej papai,
rubinowa gałka u
drzwi – czerwień
jest kluczem

Wściekła czerwień


American Beauty
(1999)



przesycone
czerwienią płatki róż
– zwodnicza
zachęta



czerwone drzwi



transformacja

Romantyczna czerwień


wiktoriańskie
czerwienie



Wiek niewinności
(1993)



wewnętrzne
przeżycia bohaterów



stłumiona furia,
strach, intensywny
ból – bez ujęcia
twarzy



kolor zaprzeczeń



wizualna zaczepność



wychodzi wprost na
nas



ostrzeżenie



życiodajna energia





symbol obsesji „Żółty to kolor, który
pamiętamy najdłużej i
którym gardzimy
najbardziej” (dr Harry
Hepner)
męczący, niepokojący

Żółty

Bujny żółty


„Amerykańskie
graffiti” (1973)



samochód jako
symbol generacji



„żółte czasy” się
kończą

Obsesyjny żółty



„Taksówkarz” (1976)



groźny, złowieszczy
żółty w cieniu czerni



jadowite owady,
gady i płazy

Śmiały żółty


Dick Tracy” (1990)



energetyzowanie
ekranu



gwiazda wieczoru



czujemy się
rozdrażnieni

Niewinny żółty


Chinatown” (1974)



blado-żółty kabriolet
Packard



klucz do charakteru
Evelin, która jest
szykowna,
enigmatyczna i
bezbronna



podróż pełna intryg i
obsesji

Ostrzegawczy żółty


„Tajemnicza
zbrodnia” (2000)



żółte i zielone
promienie w życiu
Romulusa



żółte
promieniowanie Y –
świat zewnętrzny,
ostrzeżenie

Idylliczny żółty


Wiele hałasu o nic
(1993)



złote wzniesienia
Toskanii



złoty kolor miodu i
karmelu



scena w łaźni –
moment cały
skąpany w złotym
świetle

Błękit



cichy i powściągliwy
kolor zadumy, a nie
działania



melancholia



niemoc





synonim lojalności i
niezawodności
wywołuje obojętność

Bezsilny błękit


„Tootsie” (1982)



kolor jako ironiczny
podtekst



wyblakłe, niebieskie
bluzy Michaela nieszczęście

Intelektualny błękit


Powiększenie
(1966)



bardzo chłodna
przestrzeń



błękit apatii



letarg



pobudzenie intelektu

Ciepły błękit


„Czekolada” (2000)



wyspa humanizmu
na oceanie kostki
brukowej



turkusowy sklep
turkusowe ubrania



błękit Josephine i
Serge'a tłumaczy,
kim są

Melancholijny błękit


Schmidt” (2002)



przełomowa
przestrzeń



blady błękit wypełnia
powietrze



energia
melancholijnego
błękitu ma
kontrolujący,
psychologiczny
wpływ na życie
postaci

Zimny błękit


Cedry pod
śniegiem” (1999)



oślepiający śnieg
symbolem płynności
granic i prawdy



pokazanie zieleni i
jej wycofanie
wpływa na emocje
publiczności

Pasywny błękit


Wbrew regułom
(1999)



„Nie robić nic to
świetny pomysł.
Może, jeśli po prostu
poczekam
wystarczająco
długo, nie będę
musiał nic robić...
lub decydować o
niczym...”



„miły, ładny”



wspiera ciepłe i
przyjazne
usposobienie



jako światło –
ocieplenie
doświadczeń
emocjonalnych



romantyzm



klasa robotnicza



kolory ziemi



egzotyka

Pomarańczowy

Ciepły pomarańczowy


Ojciec chrzestny
(1972)



pomarańczowobursztynowe światło
w czarnym
gabinecie



skojarzenie z
Halloween

Naiwny pomarańczowy


Thelma i Louise
(1991)



włosy, rumieńce,
pomarańczowa
szminka



ten kolor nie
stymuluje analizy i
obiektywnego
myślenia



są zbyt emocjonalne

Romantyczny pomarańczowy


Byki z Durham
(1988)



ciepły i otwarty
pomarańcz
współgra z sercem,
ale nie z umysłem

Egzotyczny pomarańczowy


„Monsunowe
wesele” (2002)



złotopomarańczowe
nagietki



wibrują kolory
mango, curry,
winogron i granatów

Toksyczny pomarańczowy


Czas apokalipsy.
Powrót” (2000)



pomarańczowe
spaliny z piekła
rodem



zanieczyszczenia
otulają wszystko i
wszystkich

Naturalny pomarańczowy
kolor ziemi


Bez przebaczenia
(1992)



szaro-brązowe
cegły, błoto



chłód cegieł, drzazgi
w drewnie, olej w
pokrytych sadzą
lampach, ciężar
odlanych garnków –
wszystko zgodne z
rytmem ziemi

Zielony


kolor rozdwojenia



zdrowie i żywotność



niebezpieczeństwo i
rozkład



narzędzie ironii



zielona ciecz



w skojarzeniu z
ludzkim ciałem

Zdrowa zieleń


Goryle we mgle
(1988)



dżungla Diane
Fossey była
absolutnie
wspaniała, każdy by
się nią zachwycił i
powiedział „chcę
tam jechać”

Ambiwalentna zieleń


Wybrzeże
Moskitów” (1986)



wilgotna, oliwkowozielona i brudnoszara dżungla



Allie jest jedynym,
który widzi piękno
dżungli

Żywotna zieleń


Szeregowiec Ryan
(1998)



wypielęgnowane,
pogrzebowe trawniki



początek końca
zimowej martwoty



dwubiegunowość
miejsca



kontrastowe obrazy

Trująca zieleń


„Królewna Śnieżka i
Siedmiu
Krasnoludków”
(1937)



trujące skutki
zazdrości



zielona twarz w
purpurowym lustrze



zielony napar

Złowieszcza zieleń


Mała księżniczka
(1995)



szkoła w kolorze
spleśniałej zieleni



mundurki też są w
kolorze, który
wydaje wizualny
smród



Sara staje się
uosobieniem światła

Skorumpowana zieleń


„Przekleństwa
niewinności” (2000)



niezdrowa, żółtawa
zieleń w salonie
Lisbonów



zielone pamflety o
samobójstwie



Lux na chłodnym,
niebieskawym
boisku



toksycznochemiczny świat

Fiolet


zmysłowość



świat
pozazmysłowy,
mistyczny,
paranormalny



rzadkość w naturze



zapowiada
transformację

Aseksualny fiolet


„Oczy szeroko
zamknięte” (1999)



purpurowy stanik i
dwuznaczny rytuał



łączenie
przeciwieństw

Iluzoryczny fiolet


Rushmore” (1998)



fiolet zapowiada
śmierć złudzeń



purpurowe ściany
pokoju



fiolet oparty na
rzeczywistości

Fantazyjny fiolet


Chicago” (2002)



kolor rodzajem
spoidła



purpurowe światło



fiolet wspiera
muzyczną satyrę



przekaz staje się
bardziej poważny

Mistyczny fiolet


„Królewna Śnieżka i
Siedmiu
Krasnoludków”
(1937)



delikatne, fioletowe
kwiatki wokół trumny



kolor transformacji

Złowrogi fiolet


Gladiator” (2000)



Marek Aureliusz
jako wizualna
reprezentacja
zwiastuna śmierci –
królewska
inkarnacja Kostuchy

Eteryczny fiolet


„Deja vu” (1997)



Fiolet jako sposób
ukazania czegoś
niewidzialnego



Fiolet wspiera
niejasności, których
doświadczają
bohaterowie

Bibliografia
Patti Bellantoni
„Jeśli to fiolet, ktoś umrze – teoria koloru w filmie”,
wyd. Wojciech Marzec, Warszawa, 2010.
Zdjęcia:
www.filmweb.pl
www.film.onet.pl

Podobne prace

Do góry