Ocena brak

Klimat śródziemnomorski

Autor /niebieska Dodano /12.02.2014

Klimat śródziemnomorski istotr.ic wpłyną! na ukształtowanie się swoistego modelu żywienia społeczeństw zamieszkujących rejony basenu Morza Śródziemnego. Żywienie ludności krajów śródziemnomorskich opiera się w głównej mierze na surowcach i produktach żywnościowych pozyskiwanych w tym klimacie. W krajach śródziemnomorskich (Europa Pld.. Afryka Pin.. Bliski Wschód) przyjęty jest mniej lub bardziej podobny sposób żywienia. Położenie geograficzne Grecji. Włoch. Hiszpanii i południowej Francji, w ciepłym i wilgotnym klimacie, w znaczący sposób wpłynęło na nawyki żywieniowe mieszkańców łych krajów. Stosowany lam model żywienia określany jest mianem diety śródziemnomorskiej (ryc. 9.2). Dieta śródziemnomorska charakteryzuje się obfitością potraw roślinnych (owoce, warzywa, pieczywo, inne postacie przetworów zbożowych, ziarna, orzechy i nasiona), świeżych owoców, oliwy z oliwek jako głównego źródła tłuszczu. produktów mlecznych (głównie serów i jogurtów), a także ryb i owoców morza oraz drobiu i spożywanego w niewielkich ilościach czerwonego mięsa. Stałym elementem tej diety jest wino w umiarkowanych ilościach, głównie do posiłków. Dieta ta nie jest wcale uboga w tłuszcze, bowiem w rzeczyw istości mieszkańcy tych krajów nic jedzą mniej tłustych potraw niż Polacy, czy pozostali Europejczycy. Istnieje jednak istotna różnica w rodzaju spożywanych tłuszczów. W diecie lej ponad 3/4 energii z tłuszczu pochodzi z oliwy, otrzymywanej z lokalnie hodowanych owoców drzew cliwnych, zawierającej jednonienasycone kwasy tłuszczowe. Jakkolwiek zawartość tłuszczu w dziennej racji pokarmowej waha się w granicach od 25 do 35% całkowitej energii racji, to ze względu na niskie spożycie mięsa, dicta ta jest uboga w tłuszcze nasycone (mniej niż 7-8% energii). Wyjątkowe miejsce w diecie śródziemnomorskiej zajmują ryby morskie i owoce morza, będące bogatym źródłem wielonienasyconych kwasów tłuszczowych n-3 (omcga-3) oraz wysokowartościewego białka, wapnia, fosforu i cynku. Dieta śródziemnomorska opiera się na dużych ilościach gotowanych i surowych warzyw oraz owoców, stanowiących bogato źródło antyoksydantów, a także na pełnoziar-nistym pieczywie, kaszach i makaronach. Występuje w niej dużo potraw z całymi ziarnami zhóż, orzechami i warzywami strączkowymi, które są znakomitym źródłem błonnika pokarmowego. Niewiele używa się soli, za to mnóstwo przypraw. w tym bazylię. rozmaryn, oregano. lymianck. szałwię, kminek, z których wiele zawiera silne przcciwutlcniaczc. działające profilaktycznie w mctabolicznych chorobach cywilizacyjnych. Dicta śródziemnomorska, stosowana w odpo-wicdnich proporcjach, dostarcza wystarczających ilości energii, białka, tłuszczu, wszystkich witamin i składników mineralnych oraz błonnika.

Stosowany w regionie Morza Śródziemnego model odżywiania jest uważany za najzdrowszy spośród diet naturalnych. Wykazano, żc dicta ta wywiera znaczący wpływ na zmniejszenie zagrożenia chorobami powstającymi na tle wadliwego żywienia. Potwierdzają to rezultaty badań epidemiologicznych, z których niezbicie wynika, że najmniej przypadków chorób układu krążenia, w tym choroby niedokrwiennej oraz zawałów serca, występuje wśród populacji stosujących śródziemnomorski model żywienia.

 

Podobne prace

Do góry