Ocena brak
KLASYFIKACJA: FORM, SPOSOBÓW, WZORÓW WYKORZYSTANIA CZASU WOLNEGO
I. Klasyfikacja form spędzania czasu wolnego wg. Przecławskiego
1. Indywidualne
2. rodzinne
3. grupowa nieinstytucjonalna np. w grupie nieformalnej
4. grupowa instytucjonalna np. w grupie formalnej
Im dziecko starsze tym silniejsza staje się tendencja do spędzania czasu wolnego w grupie nieformalnej
Klasyfikacja wg. Kamińskiego
1. Wspólna forma – wspólne rozmowy, przeżywania, łączą nas zainteresowania, cechy
2. Razem – obok siebie fizycznie np. w kinie, łączy nas tylko taka sama treść
3. Samotnie – człowiek nie ma realnych szans na bycie z innymi, pustka
II. Klasyfikacja sposobów spędzania czasu wolnego:
1. Sposoby związane z dobrowolnie przyjętymi na siebie obowiązkami – nauka jęz, obcego, tańca
2. Sposoby, które łączą się z aktywnością podmiotu w różnych dziedzinach: artystycznych, turystycznych
3. Sposoby związane z uczestnictwem kultur:
- masowej – odbiór treści przekazywanych przez środki masowego przekazu
- wyższej – teatr, kino
4. Sposoby związane z uczestnictwem w życiu społecznym: przebywanie z kolegami, spacery, zabawy towarzyskie, oglądanie imprez sportowych
5. Sposoby związane z rozwijaniem własnych zainteresowań: hobby, bierny wypoczynek
6. Sposoby zachowania o charakterze patologicznym np. nałogi, przestępczość
III. Klasyfikacja wzorów spędzania czasu wolnego wg. Przecławskiego:
O pewnych wzorach młodzieży w czasie wolnym możemy mówić przyjmując za punkt wyjścia zasadę akceptowania określonego systemu wartości.
1. Wzór intelektualny – np. uczestnictwo w kulturze, w kołach naukowych, olimpiadach
2. Społeczny – działania na rzecz innego człowieka, wolontariat
3. Artystyczny – np. malarstwo, amatorska twórczość,
4. Kulturalny – udział w kulturze masowej lub wyższej
5. Sportowy – uprawianie sportu
6. Turystyczny – uprawianie turystyki górskiej, morskiej itp.
7 Ludyczno – zabawowy – dyskoteki. imprezy