Ocena brak

Kierunek lotu helikoptera

Autor /Pilot0 Dodano /31.01.2012

Żeby helikopter poruszał się do przodu, wirnik pochylony jest nieco do przodu. Oprócz wytwa­rzania wertykalnej siły nośnej, ciągnie ono ma­szynę w kierunku horyzontalnym. Pochylenie wirnika do przodu uzyskuje się poprzez zwięk­szenie kąta uderzenia jego łopat, kiedy skiero­wane są one w przód, i zmniejszenie tego kąta, kiedy skierowane są one w tył. W wyniku tego, siła nośna z tyłu jest większa niż z przodu, co powoduje nachylenie wirnika do przodu.
Wirnik może być także przechylany w innych kierunkach, tak by helikopter mógł poruszać się do tyłu i na boki. Na przykład, żeby przemieścić się w prawo, zwiększona zostaje siła nośna z le­wej strony, a zmniejszona z prawej, w wyniku czego wirnik pochyla się w prawo. Pilot reguluje kąt nachylenia wirnika przy pomocy urządzenia sterowniczego zwanego drążkiem azymutalnego sterowania skoku.
Kiedy unoszący się śmigłowiec zaczyna po­ruszać się do przodu, ma on tendencję do przechylania się w jedną ze stron. Jest to spowo­dowane tym, że przepływający przez niego strumień powietrza zwiększa prędkość uderzenia łopat wirnika poruszających się w przód i zmniejsza tę prędkość dla łopat poruszających się w dół. W związku z tym siła nośna jest większa po jednej ze stron. Żeby temu zapobiec, łopaty mocuje się na przegubach lub wykonuje z elastycznego materiału i w ten sposób w trakcie ruchu do przodu delikatnie wyginają się one w górę. Zmniejsza to siłę nośną i przeciwdziała rezultatom zwiększonej prędkości uderzenia strumienia powietrznego o łopaty wirnika, co z kolei eliminuje niepożądane przechylanie się maszyny.

Podobne prace

Do góry