Ocena brak

KAWASAKI KI - 102 („Randy") - samolot

Autor /smerfetka Dodano /25.02.2011

Konstruktorem dwusilnikowego sa­molotu myśliwskiego i szturmowe­go był Takeo Doi - twórca udanej serii samolotów Ki-45. Przystąpił do pracy w sierpniu 1943 r., gdy armia japońska złożyła zamówienie na samolot tego typu. Pierwszy z trzech prototypów wystartował w marcu 1944 r. Produkcja wersji szturmowej oznaczonej Ki-102b (215 sztuk) ruszyła w końcu 1944 r. i samoloty tego typu wykorzystano podczas walk na *Okinawie, ale później wycofano je do rezerwy. Ki-102a, wyposażony w dwa silni­ki Ha-112-11 Ru o mocy 1500 KM i uzbrojony w działo kal. 37 mm oraz dwa działka kal. 20 mm, prze­znaczono do zwalczania amerykań­skich „superfortec" *B-29 lecących na dużej wysokości; do końca woj­ny wyprodukowano tylko 15 tych samolotów.

Pod koniec 1944 r. powstała trzecia wersja: nocny myśliwiec Ki-102c o większej rozpiętości skrzydeł i dłuższym kadłubie, uzbrojony w dwa działa kal. 30 mm i dwa kal. 20 mm, wyposażony w radar. Pierwsze dwa prototypy ukończono w styczniu i lutym 1945 r., jednak­że nie udało się uruchomić produk­cji seryjnej.

 

DANE TAKTYCZNO-TECHNICZNE (Ki-102b) 

silniki 2 x Mitsubishi Ha-112-11 o mocy 1500 KM każdy

rozpiętość 15,57 m

długość 11,45 m

maks. masa startowa 7300 kg

maks. prędkość 580 km/h

zasięg 2000

1 działo Ho 141 kal. 57 mm

2 działka Ho 5 kal. 20 mm

1 najcięższy karabin maszynowy Ho 103 Wal 12,7 mm

2 bomby po 250 kg

Podobne prace

Do góry