Ocena brak

KAWASAKI KI-100 - samolot

Autor /smerfetka Dodano /25.02.2011

O konstrukcji tego samolotu my­śliwskiego zadecydowała sytuacja, w jakiej znalazł się japoński prze­mysł lotniczy w końcu 1944 r. Ame­rykańskie „superfortece" *B-29 zniszczyły wówczas zakłady produ­kujące silniki Ha-140 i w zakła­dach lotniczych Kawasaki Kokuki Kogyo KK pozostało 275 kadłubów myśliwców Ki-61-II. Konstruktorzy zdecydowali się zamontować w nich silniki gwiazdowe Mitsubishi Ha-122-II o mocy 1500 KM, ale nie było to łatwe zadanie, gdyż sil­nik gwiazdowy miał większą śre­dnicę (1,22 m) niż rzędowy silnik, do którego były przystosowane ka­dłuby. Rozwiązanie podsunęła ana­liza konstrukcji sprowadzonego z Niemiec myśliwca *Focke-Wulf Fw 190A. Prototyp samolotu z silni­kiem gwiazdowym oblatano w lu­tym 1945 r. i natychmiast przystą­piono do produkcji seryjnej.

Do końca sierpnia wyprodukowano 275 Ki-100-Ia. W maju 1945 r. po­wstała wersja Ib (118 samolotów), w której obniżono tylną część ka­dłuba i zmieniono kształt kabiny, co dało pilotowi większe pole widze­nia. Trwały jednocześnie prace nad Ki-100-II, który, wyposażony w silnik Mitsubishi Ha 112-11 Ru o mocy 1500 KM, miał być uży­wany do zwalczania amerykań­skich bombowców lecących na dużej wysokości. Prototyp wy­startował w maju 1945 r., ale do końca wojny wyprodukowano tylko dwa samoloty.

 

DANE TAKTYCZNO-TECHNICZNE (Ki-100-lb)

silnik Ha-122-11 o mocy 1500 KM

rozpiętość 12 m

długość 8,82 m

masa startowa 3500 kg

maks. prędkość 580 km/h

zasięg 2000 km

2 działka Ho 5 kal. 20 mm

2 najcięższe karabiny maszynowe kal. 12,7 mm

2 bomby o wadze 250 kg każda

Podobne prace

Do góry