Ocena brak

KAWANISHI N1K1-J SHIDEN N1K2-J SHIDEN-KAI - samoloty

Autor /smerfetka Dodano /25.02.2011

 Prototyp japońskiego dwusilniko­wego samolotu myśliwskiego obla-tano w styczniu 1939 r., po dwóch latach prac konstrukcyjnych. Kon­struktor Takeo Doi musiał jednak opracować 8 innych wersji, aby sprostać żądaniom zakładów poszu­kujących możliwości maksymalne­go uproszczenia produkcji.

Seryjna produkcja ruszyła we wrześniu 1941 r. i w sierpniu 1942 r samolo­ty Ki-45A dotarły do 5 grupy lotni­czej {Sentai). Silnie uzbrojone (w wersji C: działo Typ 98 kal. 37 mm, działko Ho 3 kal. 20 mm oraz najcięższy karabin maszynowy Typ 98 kal. 12,7 mm) i opancerzone, były groźnymi samolotami szturmo­wymi. W kwietniu 1944 r. podjęto produkcję nocnego myśliwca uzbro­jonego w działo Ho 203 kal. 37 mm i 2 działka Ho 5 kal. 20 mm.

Wszy­stkie typy były popularne wśród ja­pońskich pilotów i odniosły wiele sukcesów w zwalczaniu alianckiej żeglugi i lotnictwa. Łączna produk­cja wyniosła 1701 samolotów (łącz­nie z prototypami).

 

DANE TAKTYCZNO-TECHNICZNE (N1K2-J)

silnik Nakajima Homare o mocy 1990 KM

rozpiętość 11,97 m

długość 8,855 m

maks. masa startowa 4860 kg

maks. prędkość 594 km/h

zasięg 1720 km

4 działka kal. 20 mm

500 kg bomb lub 6 rakiet

Do góry