Ocena brak

Karty elektroniczne

Autor /falBealkMyday Dodano /25.05.2006

ELEKTRONICZNE KARTY BANKOWE

Elektroniczne karty bankowe są najbardziej rozpowszechnionym produktem elektronicznym na rynku bankowości w Polsce. Lecz dopiero transformacja systemu gospodarczego na początku poprzedniej dekady stworzyła odpowiednie warunki do dynamicznego rozwoju instytucji kart.
Karta bankowa to standaryzowana karta wydana przez emitenta (bank) w ramach funkcjonującego systemu rozliczeń (np. VISA) posiadaczowi, który za jej pomocą ma możliwość dokonywania operacji typu transferowego (np. płatności bezgotówkowej). Kartami można regulować wszelkie płatności: od zakupów w sklepach, supermarketach, stacjach benzynowych po rachunki w restauracjach. Umożliwiają one nie tylko płatności w placówkach handlowo-usługowych, ale także wypłaty z kont bankowych, przyjmowanie depozytów gotówkowych, wydawanie dyspozycji transferu pieniędzy, wydruki wyciągów bankowych itp.
Karta elektroniczna chroniona jest z reguły PIN?em - specjalnym numerem (kodem) składającym się najczęściej z czterech cyfr, który jest generowany przez Bank do każdej wydawanej przez niego karty (za wyjątkiem nielicznych kart, do których nie ma konieczności generowania kodu PIN). Kod ten służy do potwierdzania transakcji wykonywanych w bankomatach i niektórych punktach handlowo-usługowych wyposażonych w specjalne terminale POS. Dokonując transakcji w takich miejscach podajemy kod PIN potwierdzając, że transakcje wykonuje posiadacz karty. W miejscach gdzie do dokonania transakcji kod PIN nie jest wymagany, sposobem potwierdzenia jest złożenie przez posiadacza karty podpisu zgodnego z wzorem podpisu umieszczonym na karcie.
Pierwszą polską kartą płatniczą była wydana w 1991 roku przez Bank Inicjatyw Gospodarczych ? karta VISA Business. Jednak akceptacja płatności z użyciem kart w Polsce rozpoczęła się dużo wcześniej, już w latach sześćdziesiątych ubiegłego wieku. Całością obsługi kart płatniczych, przeprowadzaniem autoryzacji i rozliczeń transakcji oraz pozyskiwaniem i obsługą punktów handlowo-usługowych zajmowało się wtedy przedsiębiorstwo państwowe - Polskie Biuro Podróży ORBIS. Wówczas zaczęto podpisywać umowy z poszczególnymi systemami płatniczymi na akceptację kart przez nie wydawanych. W Polsce zaistniała możliwość dokonywania płatności następującymi kartami:
? od 1968 roku - kartami Diners Club
? od 1971 roku - kartami American Express
? od 1973 roku - kartami Carte Blanche
? od 1974 roku - kartami Bank AmeriCard (od 1977 ? VISA)
? od 1975 roku - kartami Access, Eurocard oraz MasterCharge (od 1983 ? MasterCard)
? od 1986 roku - kartami JCB

Historia centrum rozliczeniowego prowadzonego przez ORBIS kończy się w grudniu 1990 roku, kiedy centrum zostało wyodrębnione ze struktur przedsiębiorstwa ORBIS. Od stycznia 1991 roku rozpoczęło niezależne funkcjonowanie pod doskonale dziś znaną nazwą PolCard.

Podobne prace

Do góry