Ocena brak

Kadry w administracji publicznej

Autor /Chrystian99999 Dodano /11.01.2012

Pojęcie zarządzania kadrami i kapitału ludzkiego:

  • ludzie są najcenniejszym kapitałem firmy (albo organu administracji publicznej)

  • pięć celów zarządzania ludźmi wg Amstronga:

    • umorzliwienie kierownictwu organizacji osiągania jej założonych celów

    • pełne wykożystanie możliwości i umiejętności wszystkich zatrudnionych

    • opracowanie systemu selekcji i awansowania

    • obsadzanie stanowisk odpowiednimi ludźmi

    • uznanie zarządzania ludźmi za równie istotne jak inne funkcje w organizacji

Specyfika pracy w administracji publicznej:

  • odmienność kryteriów sukcesu

  • podmiotowość polityczna obywateli

  • realizowanie zarządzania publicznego w ścisłych ramach prawa

Poza tym specyfika tej pracy wynika z samych funkcji administracji publicznej takich jak:

  • zapewnienie porządku i bezpieczeństwa państwa

  • organizowanie życia gospodarczego

  • zabezpieczanie potrzeb społecznych i kulturalnych obywateli

  • reprezentowanie interesów społeczeństwa w stosunkach z innymi państwami i organizacjami międzynarodowymi

Sposoby rekrutacji do administracji publicznej:

  • wybór – dość rzadko stosowany, jak już to głównie w samorządzie

  • patronaż – współcześnie dotyczy stanowisk politycznych najwyższego szczebla

  • konkurs – powoływanie na stanowisko na podstawie określonych kryteriów

  • rekrutacja bezpośrednia – dotyczy najczęściej najniższego szczebla, stanowisk pomocniczych i technicznych, na które ludzie są przyjmowani na podstawie umowy o pracę

Podobne prace

Do góry