Ocena brak

Jakie są główne źródła energii w pożywieniu?

Autor /elka Dodano /31.01.2012

Głównymi źródłami energii w pożywieniu są węglowodany i tłuszcze. Węglowodany to skrobia i cukry zmagazynowane przez rośliny w nasionach i bulwach. Wynika stąd. iż węglowodany występują w produktach zbożowych, nasionach, warzywach korzeniowych i owocach, zwłaszcza w owocach suszonych, roślinach strączkowych i orzechach. W dodatku wszystkie pokarmy zawierające cukier są źródłem węglowodanów. Należą do nich mięso i mleko, a zatem także wszystkie produkty mleczne.

Tłuszcze występują w czerwonym mięsie, nabiale. margarynach, tłustych rybach, niektórych roślinach strączkowych i orzechach. Rozróżniamy dwa rodzaje tłuszczów: tłuszcze nasycone i nienasycone. Te pierwsze, które pochodzą ze źródeł zwierzęcych, czyli mięsa i nabiału - należy spożywać w umiarkowanych ilościach.

Węglowodany są dla organizmu źródłem szybko otrzymywanej energii. Są składowane w wątrobie i mięśniach w postaci glikogenu. Okazuje się jednak, że węglowodanów nie można zmagazynować w większych ilościach, zatem podstawowe zapasy energii pochodzą z tłuszczów. Tłuszcze mają stosunkowo małą zawartość tlenu, co sprawia. że charakteryzuje je wysoki potencjał energetyczny. Tłuszcze dostarczają 2.5 razy więcej kalorii niż taka sama ilość wagowa węglowodanów. Pomimo to należy pamiętać, że cukier i skrobia są źródłami szybko otrzymywanej energii, i na przykład wielu sportowców właśnie z węglowodanów. a nic tłuszczów, pobiera energię potrzebną im w krótkiej chwili zwiększonego wysiłku.

Jak widzimy, nadmiar białka pobieranego z pożywienia, zmagazynowanego w postaci tłuszczu. również może być źródłem energii. Jednakże jeśli ktoś zgromadzi zbyt duże zapasy tłuszczu -czyli cierpi na poważną nadwagę - będzie się czuł o wiele mniej energiczny, ponieważ jego ciało będzie zmuszone dźwigać dodatkowy ciężar tkanki tłuszczowej.

Dzienna ilość kalorii, jaką człowiek powinien przyjmować z pożywieniem, aby zapewnić organizmowi niezbędną ilość energii, zależy od płci. wieku, trybu życia, masy ciała, klimatu i innych czynników. Obliczono, iż żeby egzystować, albo żeby wykonywać podstawowe czynności metaboliczne - tzn. żeby serce biło. mięśnie kurczyły się i rozkurczały, płuca oddychały, i tak dalej - dorosły człowiek musi spalać około 1 kalorię na minutę - co odpowiada 1440 kaloriom na dzień, choć i ta wielkość zależy od różnic indywidualnych. Każda czynność - nawet zwykłe wstanie z łóżka -powoduje spalenie dodatkowych kalorii, a zajęcia bardziej aktywne, jak jazda na rowerze czy uprawianie sportu, podnoszą zapotrzebowanie o około 800-1200 kalorii na dzień.
Rosnący człowiek potrzebuje jeszcze więcej kalorii, aby uzupełnić codzienną utratę energii. W pierwszym roku życia mały człowiek potrzebuje najwięcej kalorii w przeliczeniu na kilogram masy ciała. W okresie dojrzewania codzienna dawka kalorii powinna być odpowiednio wyższa.

Większość pokarmów, poza dostarczaniem sporej ilości białka, węglowodanów i tłuszczów.zawiera także błonnik, wodę. witaminy i/lub mikroelementy. Pierwsze dwa z nich nie należą do składników odżywczych, ale są niezbędne do prowadzenia zdrowego życia.

Błonnik jest tą częścią roślin, która zapewnia im stałą strukturę. Występuje on w produktach zbożowych, nasionach, warzywach. Jest ważnym składnikiem diety, ponieważ wspomaga trawienie. W ostatnich latach zachęca się ludzi do spożywania większej ilości błonnika, i jest to niewątpliwie dobra rada. Poza odgrywaniem ważnej roli w procesach trawienia błonnik szybciej niż inne pokarmy wywołuje poczucie sytości. Jest to cecha bardzo korzystna dla osób. które starają się ograniczyć ilość spożywanego pokarmu.

Trzeba jednak podkreślić, że rozw ijający się młody organizm nie może zastępować błonnikiem białek, najistotniejszych w tym okresie życia.

W naszych organizmach znajduje się najwięcej wody. dlatego właśnie musimy dbać o codzienne uzupełnianie jej niedoborów. Enzymy trawienne, łącznie z innymi substancjami, są transportowane wokół całego organizmu za pośrednictwem wody. Sam proces trawienia wymaga około 9 litrów wody dziennie.

Witaminy i sole mineralne występują we wszystkich naturalnych źródłach pożywienia i są niezbędne dla zdrowia. Witaminy pomagają w regulowaniu procesów metabolicznych, oraz pomagają w zdrowym funkcjonowaniu wszystkich narządów wewnętrznych łącznie z nerwami i mięśniami. Sole mineralne odgrywają istotną rolę w utrzymaniu we właściwym stanie tkanki kostnej. zębów i krwi. jak również w równowadze sodowo-potasowej organizmu.

Podobne prace

Do góry