Ocena brak

Jakie podstawowe tendencje wystąpiły w strukturach handlu detalicznego, które należy uwzględnić w transakcjach międzynarodowych?

Autor /Mustafa000000 Dodano /12.01.2012

W handlu detalicznym upowszechniła się samoobsługa, która skraca czas zakupów a dzięki ograniczeniu liczby sprzedawców obniża koszty handlowe. Samoobsługa zwiększa ponadto zakupy impulsywne, zwłaszcza przy umiejętnej organizacji sali sprzedażowej i ekspozycji towarów w sklepie. Powszechnemu stosowaniu samoobsługi sprzyja fakt, że nieomal wszystkie towary są obecnie paczkowane, oznaczane cenami, informują o produkcie i marką producenta lub detalisty.

Maleje rola hurtu a jego funkcje przejmują z jednej strony producenci, z drugiej zaś – duże organizacje handlu detalicznego. Zaciera się granica między handlem hurtowym i detalicznym, wielu detalistów działa obecnie w takiej skali, że przejmuje funkcje hurtowników, zaś wiele firm hurtowych organizuje własną sieć detaliczną.

Przewiduje się, że przetrwają tylko ci hurtownicy, którzy będą świadczyć detalistom więcej coraz lepszych usług oraz doradztwa w zakresie stanowienia cen, organizowania wspólnej reklamy i promocji, dostarczania informacji na użytek zarządzania i marketingu, usług księgowych itd.

W kontraktowych pionowych systemach marketingu poszczególne firmy produkcyjne i dystrybucyjne są niezależne, łączą je jednak umowy o współpracy, które pozwalają uzyskać korzyści skali. Typowe organizacje tego typu to łańcuchy niezależnych detalistów, sponsorowane przez hurtownika, uzyskujące korzyści skali dzięki dużym, wspólnym zakupom.

Zrzeszenia detalistów organizują własne hurtownie, niekiedy również produkcję. Zrzeszeni detaliści nie tylko zaopatrują się głównie we własnych hurtowniach, ale też prowadzą wspólnie np. reklamę. Zyski z działalności zrzeszenia dzielone są między jego uczestników, proporcjonalnie do wielkości zakupów dokonywanych przez nich w hurtowniach spółdzielni.

Podobne prace

Do góry