Ocena brak

Jak zbudowane są samoloty niewykrywalne przez radary?

Autor /Czech Dodano /31.01.2012

Spośród wszystkich innowacji wprowadzonych w ciągu ostatnich 30 lat do konstrukcji samolotów bojowych niewątpliwie jedną z ważniejszych jest technologia budowy samolotów niewykrywalnych przez radary.

Technologię samolotów niewykrywalnych dla obrony przeciwlotniczej przeciwnika najlepiej opanowały Stany Zjednoczone i one jako jedyne posiadają w swych siłach zbroj­nych seryjne maszyny tego rodzaju. Są to Lockheed F-117 Nighthawk oraz Northrop B-2.
Choć w US Air Force (Sity Powietrzne USA) literą F oznaczane są samoloty myśliwskie, to F-117 Nighthawk jest w rzeczywistości samolotem bombowo-szturmowym. przeznaczonym do nisz­czenia silnie bronionych strategicznych celów naziemnych, jak centra dowodzenia i łączności, ważne mosty i tunele, wyrzutnie pocisków jądro­wych, precyzyjnie naprowadzanymi pociskami uderzającymi w cele z wielką dokładnością.
Samoloty niewykrywalne dla radaru są bardzo drogie, ale idealne do wykonywania zadań, dla któ­rych zostały zbudowane. Jedna maszyna tego ro­dzaju właśnie dzięki swej niewykrywalności może skutecznie zaatakować obiekt, którego zniszczenie wymagałoby wysłania znacznej liczby konwencjo­nalnych samolotów, w tym maszyn zagłuszających radary oraz szturmowców niszczących stanowiska obrony przeciwlotniczej. Więcej lotów to większe prawdopodobieństwo strat, nie licząc kosztów paliwa czy przeglądów.
Pierwsze kroki
Początki technologii samolotów niewidzialnych dla radarów sięgają lat 70. Wtedy właśnie w US Air Force i Agencji Rozwoju Uzbrojenia (DARPA) rozpoczęto badania nad możliwością skonstruowania takiej maszyny. Obie instytucje określiły takie same wytyczne - zbudować samolot, który byłby praktycznie niewykrywalny przez radary. Projekty opracowywało sześć wytwórni lotniczych, jednak tylko dwie (Lockheed i Northrop) zostały wytypowane do zbudowania prototypów ozna­czonych kryptonimem „Have Blue".
Dwa prototypy dwusilnikowego samolotu zbu­dowano w zakładach Lockheeda w Burbank w Ka­lifornii w 1977 roku. W tym samym roku US Air Force przejęło całkowicie projekt „Have Blue". Prototypy Lockheeda pomyślnie przeszły testy i rozpoczęto prace projektowe samolotu F-117A.
W 1978 roku prace nad „niewidzialnym samo­lotem" ruszyły pełną parą. Aby obniżyć i tak wiel­kie koszty projektu, wykorzystano elementy li­niejących już samolotów mi.in. komputery kontroli lotu z F-16 oraz wyświetlacze pokładowe z F-18.
Po niecałych trzech latach, w czerwcu 1981 roku F-117 odbył swój pierwszy lot. Ostatni z serii 59 zamówionych przez US Air Force F-117 został dostarczony w czerwcu 1990 roku. W wypadkach stracono dwie maszyny, jedna została utracona w misji bojowej, pozostałe służą w 49 Skrzydle Myśliwskim (wcześniej 4450 Grupie Taktycznej) stacjonującym od 1992 roku w bazie Holloman w Nowym Meksyku.

Podobne prace

Do góry