Ocena brak

Jak rozwijają się narządy zmysłów u noworodka?

Autor /Werka Dodano /31.01.2012

Już w chwili przyjścia na świat dziecko widzi, słyszy, potrafi odczuwać zapach i smak oraz reaguje na dotyk. Każdy z pięciu zmysłów jest gotowy do podjęcia pracy, jednak żaden z nich nie jest jeszcze w pełni rozwinięty.

Informacje napływające z narządów zmysłów mówią nam, co dzieje się wokół nas. Dostarczają takich szczegółów o świecie zewnętrznym, jak kształt, kolor, faktura oraz względna odległość i położenie przedmiotów. Są narzędziem komunikacji międzyludzkiej, zwłaszcza wzrok i słuch. Jednak jeśli chodzi o nowo narodzone niemowlę, sprawy mają się odrobinę inaczej. Dopiero w miarę rozwoju zmysłów mały człowiek uczy się rozróżniać przedmioty, wyciągać rączkę, by podnieść jakąś rzecz, zaczyna być świadomy obecności innych ludzi, wyczuwa niebezpieczeństwo i reaguje na nie.

Tuż po urodzeniu niemowlę sprawia wrażenie, że jest bezbronne i nieświadome otoczenia. William James, dziewiętnastowieczny psycholog : zajmujący się czynnościami mentalnymi, przypuszczał, że dziecko musi postrzegać swoje nowe środowisko życiowe jako „jeden wielki, jasny, brzęczący zamęt".

Tymczasem kilka prostych doświadczeń i obserwacji dowodzi, że małe dziecko potrafi reagować na dość różnorodne bodźce. Ma także silną wrodzoną zdolność do tworzenia bliskich związków z dorosłym, który się nim opiekuje, czy to będzie matka, ojciec czy opiekunka. Dzięki temu, że niemowlę coraz intensywniej wykorzystuje swoje zmysły, jego układ nerwowy jest stymulowany do pełniejszego rozwoju.

U noworodka wiele ścieżek nerwowych prowadzących do mózgu nie posiada odpowiedniej izolacji. Brakuje im osłony zapewniającej szybkie i wydajne przekazywanie informacji nerwowych. Poza tym nerwy znajdujące się w mózgu mają słabo rozbudowany system połączeń. Każdy z nich jest połączony z dwoma lub trzema innymi nerwami, w porównaniu z 20,30 u osoby dorosłej. Te połączenia są podstawą uczenia się. Kora, zewnętrzna powierzchnia mózgu, gdzie odbywają się procesy uczenia, logicznego myślenia i pamiętania, u niemowlęcia jest o połowę cieńsza niż u dorosłego. Będzie się pogrubiać w miarę wzrastania liczby połączeń nerwowych.

Podobne prace

Do góry