Ocena brak

JAK-2 i JAK-4 - samoloty

Autor /gargamel Dodano /25.02.2011

Prototyp radzieckiego lekkiego bombowca oblatano 22 lutego 1939 r. jako samolot rozpoznawczy pod nazwą Ja-22. Wyniki były tak dobre, że zdecydowano się na jego podstawie stworzyć lekki bombo­wiec. Nowy samolot oznaczony BB-22 miał zmienioną kabinę, usta­wienie uzbrojenia i zbiorników pali­wa. Prototyp wzbił się w powietrze 20 stycznia 1940 r.

Okazał się do­brym samolotem rozwijającym prę-kość 530 km/h. Wszedł do seryjnej produkcji jako Jak-2. W ciągu roku przeprowadzono dalsze zmiany i no­wa wersja Jak-4 miała powiększoną kabinę, grubszy pancerz, a nowe sil­niki Klimów M-105 o większej mo­cy (1100 KM) pozwoliły zwiększyć prędkość samolotu i udźwig bomb. Jednakże w warunkach bojowych okazało się, że samoloty te znacz­nie ustępują szturmów rom *Ił-2. W efekcie po wyprodukowaniu 600 sztuk (Jak-2 i Jak-4) wstrzymano produkcję. Samoloty używane były do końca wojny głównie w celach rozpoznawczych.

 

DANE TECHNICZNO-TAKTYCZNE (Jak-4)

silniki 2 x Klimów M-105R o mocy 1050 KM każdy

rozpiętość 14 m

długość 9,34 m

masa startowa 5200 kg

maks. prędkość 540 km/h

zasięg 1200 km

3 karabiny maszynowe 

600 kg bomb

Podobne prace

Do góry