Ocena brak

ILJUSZYN DB-3 - samolot

Autor /jola123 Dodano /24.02.2011

Radziecki samolot bombowy DB-3, powstał dzięki przystosowaniu do zadań bojowych samolotu transpor­towego CKB-26 skonstruowanego w 1934 r. przez Siergieja lljuszyna. Produkcja seryjna rozpoczęła się w 1937 r. Pierwsze wersje napędza­ne były dwoma silnikami M-85 o mocy 765 KM, ale zrezygnowano z nich na rzecz potężniejszych M-86 o mocy 960 KM. DB-3 okazał się dobrym samolotem rozwijającym dużą prędkość, o dużym zasięgu, zwrotnym i łatwym w prowadzeniu. Wykorzystywano go powszechnie w czasie wojny *radziecko-fińskiej w 1939/40 r. i później podczas walk z Niemcami.

Dalszy rozwój samolo­tu doprowadził do stworzenia wersji DB-3F, z wydłużonym dziobem ze stanowiskiem strzelca karabinu ma­szynowego kal. 7,62 mm, napę­dzanej silnikami M-88 o mocy 1100 KM każdy. W związku ze zmianami oznaczeń w lotnictwie radziec­kim DB-3 przemianowano na 11-4. Późniejsze wersje tego samolotu wyposażono w silniki M-82 o mocy 1600 KM każdy, co pozwoliło na zwiększenie ładunku bomb do 2700 kg. 8 sierpnia 1941 r. Samo­loty H-4 dokonały pierwszego nalo­tu na Berlin. Wykorzystywano je również nad Bałtykiem jako samo­loty torpedowe uzbrojone w jedną torpedą kał. 457 mm.

 

DANE TAKTYCZNO-TECHNICZNE {DB-3F)

silniki 2 x M - 88 B o mocy 1000 KM każdy

rozpiętość  21,4 m

długość  14.8 m

maks. masa startowa 10 000 kg

maks. prędkość   410 km/h

zasiąg  4260 km

3 karabiny maszynowe S:Kas kal. 7,62 mm

2500 kg bomb torpeda lub miny

Podobne prace

Do góry