Ocena brak
Historia badań nad uczeniem się i pamięcią - Clark L. Hull
*Lata 30 – 70 XX w – zdominowane przez wielkie teorie uczenia się (Hulla)
* Neohulliści:
- A. Amsel
- F. Logan
- N. Miller
- O.H. Mowrer
- K. Spence
- A. Wagner
* Hull chciał stworzyć systematyczną teori warunkowania klasycznego i instrumentalnego dla wyjaśnienia zach ludzi i zwierząt
* Teoria: E = (H x D x K) – I
* E – potencjał reakcji
Określa prawdopodobieństwo, szybkość, siłę z jakimi zachowanie zostanie wykonane w R na dany B. Sądzono, że organizm jest wyposażony w zestaw potencjalnych R , z których każda ma własną siłę dążącą do stania się faktycznym zachowaniem organizmu w danej sytuacji.
* H – siła nawyku
Przez przeszłe wzmocnione próby została zbudowana siła asocjacji między B a R. Zatem przyjmuje on prawo efektu, zakładając, że wzmocnienie jest niezbędne do uczenia się.
* D – popęd
Zachowanie to nie tylko funkcja siły nawyku. Stan popędowy ma wpływ energetyzujący na nawyki. Popęd i siła nawyku są przez siebie mnożone.
* K – motywacja pobudkowa
Siła nawyku i popęd nie są wystarczające do wywołania zachowania.Szczur przestałby biegać gdyby usunięto pokarm. Motywacja to miara ilości i odroczenia nagrody. Mnożymy motywację z potencjałem R.
* I – hamowanie
Odzwierciedla zmęczenie jak i rezultat prób wygasania, w których nie było dostarczane wzmocnienie.Dot aktywnego znoszenia zachowania , którego można by się w przeciwnym wypadku spodziewać. Pochodzi ono od Pawłowa. Tu jest odejmowane.
* Dąży do skonstruowania sformalizowanej teorii, która pozwoliłaby na przewidywanie zachowania jako funkcji historii wzmacniania, popędu i pobudki.
Podobne prace
-
PODEJŚCIA DO UCZENIA SIĘ I PAMIĘCI - Historia badań nad uczeniem się i pamięcią
-
Historia badań nad uczeniem się i pamięcią - Herman Ebbinghaus
-
Historia badań nad uczeniem się i pamięcią - Uniwersalny Rozwiązywacz Problemów A. Newella i H. Simona
-
Historia badań nad uczeniem się i pamięcią - Model pamięci R. Atkinsona i R. Shiffrina