Ocena brak

Higiena układu kostnego

Autor /Samuel Dodano /07.10.2011

Higiena układu kostnego , ogólnie ruchu , jest bardzo ważna i nie należy jej zaniedbywać a w tym bardziej o niej zapominać.

Głównie zainteresujemy się odpowiednim odżywianiem, które jest tutaj kluczowe do prawidłowego funkcjonowania naszego układu ruchu.

Chce podkreślić, że najważniejszym tu będzie wapń:

ROLA WAPNIA W ORGANIZMIE

Wapń jest niezbędny do mineralizacji kości oraz do szeroko pojetego metabolizmu ustrojowego. Homeostaza wapniowa ustroju powodująca, że w krwi znajduje się stała ilość wapnia ( 100mg/1 surowicy ) utrzymywana jest w sposób bardzo precyzyjny również wtedy, gdy przez dłuższy czas nie ma go w pożywieniu! Ażeby utrzymać stały poziom wapnia również podczas niedoboru w dostarczanych pokarmach, organizm czerpie potrzebny pierwiastek z układu kostnego.

Szkielet jest więc magazynem wapnia ( 99% soli wapnia ustrojowego ), a proces odwapnienia kości występuje wówczas, gdy wraz z pożywieniem nie dostarcza się wystarczającej ilości tej substancji. Organizm potrzebuje określonej ilości wapnia, która może być w każdej chwili wykorzystana do wspomożenia prawidłowego funkcjonowania serca, układu krążenia, pracy mięśni, systemu nerwowego oraz krzepnięcia krwi. Zbyt niski poziom wapnia we krwi może szybko doprowadzić do niebezpiecznych objawów manifestujących się tężyczką. W czasie ciąży organizm przyszłej matki uruchamia zapasy wapnia, które wydzielane podczas karmienia stanowią budulec dla szkieletu dziecka.

Aby nie dopuścić do schorzeń układu ruchu należy przede wszystkim dobrze się odżywiać. Należy jeść mniej i bardziej urozmaicone pokarmy. Niektórzy wegetarianie odrzucają nie tylko mięso, ale również produkty pochodzenia zwierzęcego takie jak: mleko, jego przetwory, jaja. Trudno jest zaspokoić samymi owocami zapotrzebowanie na wapń. Należy zredukować tłuszcze sól kuchenną, natomiast jeść więcej owoców i warzyw, zwrócić uwagę na spożywanie cukru, białej mąki i innych "uszlachetnionych produktów". Między posiłkami zdrowo jest zjeść jabłko niż kawałek czekolady. Ważne są także płyny. Jest wiele soków bogatych w wapń, niestety zbyt mało popularnych w Polsce.

Naczelna zasada odżywiania to mleko i produkty mleczne ponieważ mają najwięcej wapnia i powinny być spożywane kilka razy dziennie. Oczywiście nie dodatkowo, lecz zamiast pewnych pokarmów ze względu na niedopuszczenie do nadwagi. Oczywiście należy pamiętać iż samo odżywianie nie wystarczy jeżeli mówimy o układzie ruchu to należy pamiętać o tym aby zadbać o nasz układ mięśniowy to znaczy aby nie dopuścić głównie do zespołu przeciążeniowego narządu ruchu, o którym powiemy później wymieniając choroby układu ruchu.

Podobne prace

Do góry