Ocena brak

Henry Ford

Autor /larina Dodano /15.05.2012

Henry Ford (1863-1947) byt pionierem przemysłu motoryzacyjnego. Jego nowatorski system produkcji masowej sprawiły ze samochód stał się towarem powszechnie dostępnym i był pierwszym krokiem w rewolucji, która przekształciła Stany Zjednoczone w kraj wysoko uprzemysłowiony i zurbanizowany.

Henry Ford, urodzony w 1863 r. w Dearborn w Michigan, w wieku 13 lat porzuci! szkołę, by podjąć pracę przy obsłudze i naprawie maszyn przemysłowych w Detroit. W roku 1879 powrócił na rodzinną farmę i obsługiwał maszyny parowe w Westinghouse Engine Company. Następnie w roku 1891 raz jeszcze wyjechał do Detroit, gdzie pracował w zakładach Edisona. Jego marzenia o skonstruowaniu pojazdu z własnym napędem ziściły się w roku 1893, kiedy skonstruował silnik benzynowy, a w 1896 roku prototyp samochodu nazwany quadricycle, czyli „czterokołowiec". Wreszcie w roku 1899 Ford założył Detroit Automobile Company, którą później przemianowano na Henry Ford Company.

Różnice zdań wśród udziałowców doprowadziły w roku 1902 do odejścia Forda z firmy, jednak jako powszechnie znany konstruktor i kierowca samochodów wyścigowych zdołał przyciągnąć uwagę inwestorów i w roku 1903 założył Ford Motor Company. Dążenia Forda do zbudowania samochodu w średniej cenie kłóciły się jednak z poglądami inwestorów, którzy w roku 1906 sprzedali swój pakiet akcji. W rezultacie Ford stał się głównym udziałowcem i prezesem spółki.

Wtedy też zainicjował program żywiołowej ekspansji. Jako pierwszy w roku 1908 pojawił się na rynku klasyczny ford model T, jednak jego cena -850 dolarów, była za wysoka dla wielu potencjalnych nabywców. Koncentrując się na produkcji tego jedynego modelu i wprowadzając proces produkcji seryjnej, na który składały się między innymi taśmy produkcyjne i linie montażowe, Henry Ford zdołał zredukować czas produkcji jednego egzemplarza samochodu z 782 minut w roku 1912 do 93 minut w 1914. W roku 1913 z linii produkcyjnej zjechało 250000 fordów sprzedawanych po bezprecedensowo niskiej cenie 500 dolarów każdy (w 1915 było to już tylko 390 dolarów, a w 1925 jedynie 290 USD).

W roku 1914 dochody firmy były już tak wielkie, że Ford zdecydował podzielić się nimi z robotnikami, płacąc im minimum 5 dolarów dziennie (standardowa stawka wynosiła wtedy 2,34 dolara) i skracając dzień pracy z 9 do 8 godzin.

W 1911 roku Ford wygrał precedensowy proces ze Stowarzyszeniem Licencjonowanych Producentów Samochodów. Uważano go powszechnie za modelowego pracodawcę. Jako pacyfista w latach 1915-16 wybrał się na wyczarterowanym parowcu nazwanym Statek Pokoju w podróż do Europy, bezskutecznie usiłując doprowadzić do przerwania działań wojennych. Gdy w roku 1917 USA przystąpiły do wojny, mimo swych poglądów, przestawił produkcję na potrzeby wojska.

Ford z determinacją usiłował kontynuować agresywną ekspansję, jednak akcjonariusze, John i Horace Dodge, wytoczyli mu proces, pragnąc doprowadzić do zakazu wykorzystywania dochodów firmy w tym celu. W roku 1917 sąd zdecydował, że akcjonariuszom należy wypłacać dywidendy. Ford postawił jednak na swoim, wykupując w roku 1919 pozostałych akcjonariuszy, tak że wszystkie akcje firmy przypadły członkom jego rodziny, a jego syn, Edsel został prezesem spółki. W roku 1922 Henry Ford wykupił Lincoln Motor Company, produkując wciąż swój model T. W roku 1927 po zakończeniu produkcji, łączna sprzedaż wynosiła 15 min sztuk tego samochodu, co stanowiło połowę liczby wszystkich samochodów na świecie. W latach 20. Ford wciąż wprowadzał no-watorskiejfozwiązania do procesu produkcyjnego: żeby kontrolować dostawy surowców, nabył plantację kauczuku, sadził lasy, kupował kopalnie i huty stali oraz szkła, a także frachtowce. W roku 1926 powiększył ofertę firmy o trzysilnikowe samoloty.

Jednakże postępy czynione przez konkurentów, takich jak Chrysler czy General Motors sprawiły, że ford model T stawał się przestarzały. W roku 1926 Ford był zmuszony zrezygnować ze stosowania reguły, że jego samochody muszą być produkowane wyłącznie w kolorze czarnym. W roku 1927 w nowej fabryce w River Rouge do produkcji wszedł model A, a w roku 1929 stał się już on rynkowym przebojem.

Wielki kryzys okazał się dla Forda bardzo dotkliwy. Załamała się sprzedaż, nastąpiły redukcje płac, zwolnienia pracowników, zrezygnowano z produkcji lotniczej. Nawet pojawienie się modelu V-8 w roku 1932 nie zdołało powstrzymać spadku dochodów. Ford uparcie sprzeciwiał się wprowadzaniu usprawnień technicznych, nie zastosował się także do ustaw wprowadzanych przez rząd w celu przeciwdziałania skutkom kryzysu, obawiając się, że będzie zmuszony poddać się presji związków zawodowych. Politykę taką prowadził aż do roku 1941, gdy musiał podporządkować się zaleceniom ustaw, aby móc otrzymać zamówienia na produkcję dla wojska.

Choć w trakcie II wojny światowej nie zmienił swych pacyfistycznych poglądów, w jego fabrykach znowu powstawał sprzęt na potrzeby wojska. W roku 1943 zmarł syn Edsel, a Ford stanął znów na czele swego przedsiębiorstwa, jednak w tym czasie był już stary i schorowany. W roku 1945 prezesem został jego wnuk, Henry Ford II, któremu po śmierci dziadka w roku 1947 udało się przywrócić świetność firmy,,

Ford był postacią niejednoznaczną: chociaż był geniuszem, był autokratą i dogmatykiem. W latach 30. posądzano go o sympatie profaszystowskie. Jednak był także hojnym filantropem - w roku 1936 założył Fundację Forda, dziś najbogatszą prywatną instytucję charytatywną na świecie.

Henry Ford - WAŻNIEJSZE DATY

1863

Narodziny 30 lipca w Dearborn w stanie Michigan

1876-79

Praca w fabryce w Detroit

1879-91

Praca na farmie w Dearborn i dla Westinghouse Engine Company

1888

Ślub z Clarą Bryant

1891

Praca na stanowisku inżyniera w Edison Company

1893

Narodziny Edsela Forda

1893

Skonstruowanie pierwszego silnika benzynowego

1896

Pierwszy „czterokołowiec"

1899

Założenie Detroit Automobile Company (Henry Ford Company)

1902

Odejście z Ford Company

1903

Założenie Ford Motor Company

1906

Objęcie stanowiska prezesa Ford Motor Company

1908

Pierwszy egzemplarz modelu T

1911

Wygrany proces ze Stowarzyszeniem Licencjonowanych Producentów Samochodów

1915-16

Misja pacyfistyczna w Europie

1917

Przegrany proces przeciwko braciom Dodge

1918

Nieudany start w wyborach do senatu ze stanu Michigan

1919

Rodzina Forda przejmuje wszystkie akcje firmy a syn Edsel zostaje prezesem spółki

1922

Wykupienie Lincoln Motor Company

1926

Rozpoczęcie produkcji lotniczej

1927

Otwarcie fabryki w River Rouge

1932

Pierwszy model A

1936

Założenie Fundacji Forda

1943-45

Ponownie na stanowisku prezesa firmy

1945

Henry Ford II prezesem Ford Motor Company

1947

Śmierć w Dearborn, 2 kwietnia

Podobne prace

Do góry