Ocena brak

Gry dydaktyczne i ich stosowanie na zajęciach edukacyjnych

Autor /Tobiasz0101 Dodano /06.01.2012

Gra jest ćwiczeniem — «zabawą» w której przestrzega się ściśle określonych zasad, jest działaniem wykonywanym dla przyjemności, dlatego można być pewny jej skuteczności w procesie kształcenia.Gry dydaktyczne można podzielić na:

  • funkcyjne
  • decyzyjne, 
  • planowe, 
  • symulacyjne.     

Gra funkcyjna to postępowanie dydaktyczne, w którym przez opis przypadku (przygotowany przez nauczyciela), zostają przydzielone określone role graczom, którzy próbują rozwiązać sytuacje problemową o charakterze konfliktu.    

Gra decyzyjna to metoda dydaktyczna wykorzystywana do kształtowania u uczniów umiejętności kierowniczych związanych z podejmowaniem trafnych decyzji. Metoda ta wymaga od nauczyciela przygotowania scenariuszu zajęć, rozpisania ról uczestnikom zajęć, kontrolowania przebiegu dyskusji oraz podsumowania.   

 Gra planowa to metoda, która ma bardzo dokładnie zaplanowany przebieg. Kształtuje umiejętności podejmowania decyzji przez powiązanie uczestników z konkretną sytuacją, odgrywanie określonych ról,, rozwiązywanie problemu wynikającego z danej sytuacji.     

Gra symulacyjna polega na rozwiązaniu wziętego z życia problemu, przedstawionego przez graczy (uczniów), którzy symulują zaistnienie sytuacji prawdziwej, dochodzą do pewnych rozwiązań i porównują je z rozwiązaniami faktycznymi. Gracze dyskutują na nurtujący uch problem, poprzez dyskusję wyszukują współzależności oraz wymieniają się informacjami.

Podobne prace

Do góry