Ocena brak

GODFRYD ze STRASBURGA

Autor /Elwir Dodano /05.10.2012

ur. ok. 1170 w Strasburgu,
zm. ok. 1210 tamże, niem. p o e t a .

Miał wykształcenie
teol. (prawdopodobnie był duchownym) i pozostawał pod
wpływem franc, kultury. Opierając się na mitologii celt.-rom.
(przekazywanej w tradycji ustnej) oraz na fragmentarycznie
zachowanych utworach epickich Tomasza z Anglii i Eiïharda
z Oberge napisał pod koniec życia epos Tristan und Isold
(B 1785);

w utworze G. wzbogaceniu uległo słownictwo, a
pogłębieniu alegoryzacja, m.in. przez nawiązanie do Pnp
i literatury mist., zwł. pism Bernarda z Clairvaux (wspólne
przekonanie, że poznanie Boga nie dokonuje się na drodze
rozumowej, ale przez światło miłości); unio mystica przedstawiona została j a k o najwyższy sens istnienia i źródło
szczęścia (jej przeżycie uwarunkowane jest powołaniem oráz
samodyscypliną i czystością mor.), a także przejaw zwycięstwa
nad śmiercią (posiada moc oczyszczającą i życiodajną);
w eposie G. pojawia się również idea szlachetnego serca,
wyrażająca zespolenie życia z miłością i nawiązująca do
bibl. koncepcji powtórnego narodzenia człowieka.

Liczna w
średniowieczu grupa naśladowców G. (m.in. —» Konrad
z Würzburga, —» Rudolf z Ems, Ulryk z Türheim, Henryk
z Fryburga) przejęła od niego przede wszystkim stylistyczną
tendencję do finezyjności języka poetyckiego, stosowania
antytez i aliteracji, a także tworzenia neologizmów.

 

H.H. Steinhofť, Bibliographie zu G., B 1971; R.G. Kunzer, The Tristan
of G. An Ironie Perspective, Be 1973; H. Bayer, Gralsburg und Minnegrotte. Die religiösethische Heilslehre Wolframs von Eschenbach und G., B 1978; B.M. Langmeier, Forschungsbericht zu G. Tristan mit besonderer Berücksichtigung der Stoff- und Motivgeschichte für Zeit von 1759-1925. Z 1978; H. Kästner. Harfe und Schwert. Der höfische Spielmann bei G.. T 1981; K. Allgaier, Der Einfluss Bernhards von Clairvaux auf G., F 1983.

Podobne prace

Do góry