Ocena brak

GNEISENAU - okręt

Autor /admiral Dodano /24.02.2011

Niemiecki pancernik, siostrzany okręt *Scharnkorsta, zbudowany 21 maja 1938 r. Na początku wojny działał na morzach Północnym i Norweskim, usiłując zwalczać bry­tyjską żeglugę, ale nie odniósł żad­nych sukcesów. W listopadzie 1939 r. pod dowództwem kpt. Ericha Fórstego wyruszył na pół­nocny Atlantyk, gdzie działając z Scharnhorstem zatopił brytyjski krążownik pomocniczy Rawalpindi. 9 kwietnia 1940 r., w czasie inwazji na *Norwegię, Gneisenau (do­wódca kmdr Harald Netzbandt) wziął udział w pierwszej bitwie okrętów liniowych. Starcie z bry­tyjskim krążownikiem liniowym *Renown nie przyniosło rozstrzy­gnięcia, gdyż okręty zgubiły się we mgle.

8 czerwca 1940 r. wraz z Scharnhorstem i ciężkim krążow­nikiem *Admiral Hipper osiągnął wielki sukces, zatapiając okręty konwoju angielskiego idącego bez osłony pancerników: lotniskowiec *Glorious, 2 niszczyciele, jeden du­ży transportowiec, zbiornikowiec i patrolowiec. 20 czerwca 1940 r. w czasie próbnego rejsu Gneisenau został trafiony co najmniej jedną torpedą wystrzeloną przez brytyjski okręt podwodny Clycle i po pobież­nej naprawie w Trondheim (Norwe­gia) musiał powrócić do stoczni w Kilonii. 22 stycznia wyszedł na Atlantyk wraz z Scharnhorstem; w czasie ośmiotygodniowego rejsu obydwa pancerniki zatopiły lub za­garnęły 22 statki o łącznym tonażu 115 600 BRT.

W lutym 1942 r. wraz z okrętami: Sckarnhorst, *Prinz Eugen, 6 niszczycielami i mniejszy­mi jednostkami (łącznie 63 okręty) przedarł się z Brestu przez kanał La Manche do baz na Morzu Północ­nym (operacja *„Cerberus"). Ze względu na uszkodzenie kadłuba wybuchem miny został skierowany do stoczni w Kilonii, gdzie 26 lipca 1942 r. podczas alianckiego nalotu bomby rozerwały przednią część kadłuba. Później zapadła decyzja o przezbrojeniu okrętu, który w miejsce potrójnych wież z działa­mi kal. 280 mm miał otrzymać wie­że dwudziałowe kal. 381 mm. W tym celu odholowano go do Gdy­ni - portu znajdującego się wówczas poza zasięgiem bombowców alianc­kich. Ze względu na brak stali pra­ce przeciągały się i ostatecznie zaniechano ich. 28 marca 1945 r. Gneisenau został zatopiony przez Niemców u wejścia do portu w Gdyni, aby zablokować drogę do portu. Wrak, wydobywany czę­ściami przez Rosjan w latach 1947-51 r., był cięty na złom.

 

DANE TAKTYCZNO-TECHNICZNE (1939 r.)

wyporność 31 850 t

długość 235 m

szerokość 30 m

zanurzenie  9.9 m

prędkość  32 węzły

9 dział (3 x3)kal . 280 mm

12 dział kal. 150 mm

14 dział przeciwlotniczych kal. 105 mm

6 dział przeciwlotniczych kal. 37 mm

6 wyrzutni torped kal. 533 mm

4 wodnosamoloty

Podobne prace

Do góry