Ocena brak

Gerontologia - Rola aktywności fizycznej w opóźnianiu procesu starzenia się

Autor /Emilian Dodano /31.08.2011

Rola aktywności fizycznej u osób starszych jest niezmiernie ważna w opóźnieniu starzenia się. Uruchamiając aktywność fizyczna pracują wszystkie narządy naszego ciała.

Ćwiczenia fizyczne powinny być systematyczne. Ćwiczenia strąca swoją wartość jeśli wykonując je myślimy o naszych problemach, trzeba się zrelaksować myśleć o rzeczach przyjemnych, pozytywnych – aby te ćwiczenia sprawiały nam radość i satysfakcję

Regularna aktywność fizyczna przynosi korzystne rezultaty w wymiarze kulturalnym. Ludzie są bardziej pogodni.

Istotnym elementem pomyślnego starzenia się jest aktywność fizyczna. Niestety u większości osób w starszym wieku obserwuje się wyraźny spadek aktywności fizycznej, która ogranicza się do codziennych czynności, takich jak: zakupy, gotowanie, sprzątanie, praca. Tymczasem zachowanie wysokiej aktywności fizyczne w wieku starszym stanowi jeden z czynników prognozujących dłuższe trwanie życia, umożliwia ludziom starszym zachowanie autonomii i niezależności, a tym samym przyczynia się do poprawy jakości ich życia.

Aktywność fizyczna osób starszych:

- u osób starszych obserwuje się znaczny spadek aktywności fizycznej

- często obraz taki buduje się na podstawie stereotypu

- jednak ostatnie badania wskazują, że aktywność fizyczna jest wskazana u osób w zaawansowanym wieku

- tendencje do ruchu należy budować od najwcześniejszych lat

- poprzez ruch dotlenia się cały organizm

- ruch wpływa korzystnie na psychikę

- codzienne czynności (gotowanie, sprzątanie, zakupy), są bardzo ważne, jednak nie są w stanie zapewnić zaleconego minimum aktywności

- potrzebna jest regularna aktywność fizyczna, dostosowana do możliwości danej osoby

- programy propagujące ruch powinny uwzględniać zajęcia indywidualne i grupowe, różne typy ćwiczeń, łatwe bądź umiarkowane ćwiczenia (spacer, taniec, jazda na rowerze, gimnastyka), różne ćwiczenia czynnościowe, nie można w czasie ćwiczeń myśleć o rzeczach przykrych, ćwiczenia powinny sprawiać radość i być systematyczne

- wyniki badań potwierdzają charakter ochronny ćwiczeń

- ludzie aktywni fizycznie są wolni od chorób sercowo-naczyniowych, a także innych chorób, a nawet gdy chorują to szybciej wracają do formy

- regularne ćwiczenia w każdym wieku przynoszą bardzo wymierne korzyści fizyczne, psychiczne, społeczne, afirmują swoją osobę.

WHO wyróżnia 3 grupy wśród seniorów, ze względu na aktywność:

  1. Zdrowi, sprawni fizycznie, samodzielni – osoby takie powinny uczestniczyć w codziennej aktywności.

  2. Osoby chore przewlekle, ale niezależne i samodzielne – systematyczna aktywność pomaga im podtrzymać swoją niezależność.

  3. Osoby chore, niesprawne, zależne od innych – w przypadku tych osób zastosowanie właściwej aktywności może poprawić ich stan.

Podobne prace

Do góry