Ocena brak

Georg Friedrich Haendel

Autor /Burchard Dodano /09.04.2013

Georg Friedrich Haendel (Handel, 1685—1759) urodził sie w Halle, nauke muzyki rozpoczął majac 8 lat. Przeznaczony do zawodu prawniczego, kształcił sie w naukach muzycznych podkierunkiem organisty F. W. Zachowa. Studiował i prawo, i muzyke; był organista, duokomponował.

W r. 1703 opuscił Halle, przeniósł sie do Hamburga, gdzie działał jako skrzypeki klawesynista swieo załoonej opery. Tu powstała pierwsza opera Haendla. Alnura: dzieło toprzyniosło mu wielki sukces, skomponował jeszcze trzy dalsze opery. Nikomu sie ze swoichplanów nie zwierzajac, wyjechał do Włoch — do Wenecji, Florencji, Rzymu i Neapolu.Chciał tu na miejscu nauczyc sie wielkiej sztuki pisania włoskich oper, ale w Rzymie np. niebyło sceny operowej i zajał sie pisaniem muzyki koscielnej.

W 1707 r. 22-letni Haendelkomponuje i wystawia we Florencji swoja pierwsza włoska opere Rodrigo, w Rzymie iNeapolu słyszy swoje pierwsze oratoria i kantaty. W 1710 r. obejmuje na krótko stanowiskonadwornego dyrygenta w Hanowerze, rok pózniej wystawia w Londynie opere Rinaldo,uzyskujac wielki sukces. Od r. 1712 Anglia stała sie jego druga, byc moe własciwa ojczyzna.Przez 20 lat prowadził opere wioska w Londynie, nie bez trudu przecie, bo konkurentamijego byli intrygujacy przeciw niemu na róne sposoby Włosi, a nadto pojawiła sie w tymczasie w Anglii moda na opere rodzimego gatunku, tzw. beggar's opera.

Do 1741 r. Haendelnapisał a 47 oper; wsród nich Giulio Cesare, Tamerlano i Rodelinda stanowia szczytoweosiagniecia kompozytora na tym polu. Wane miejsce w twórczosci Haendla zajmuja jegodzieła instrumentalne, a zwłaszcza concerti grossi, pisane głównie na smyczki, ale t:takeksponowanymi obojami, e mogłyby uchodzic za koncerty obojowe. Tu te nalea słynnekoncerty organowe, wykonywane na koncertach oratoryjnych pomiedzy czesciami oratoriów,a nadto kompozycje kameralne (sonaty instrumentalne) i fortepianowe.

Wsród utworów orkiestrowych najbardziej, znane sa: Muzyka na wodzie {Water Musick, 1717) i Muzykasztucznych ogni (Fire-works Musick, 1749); wsród dzieł fortepianowych — Wariacje{Yariations on the harmonious blacksmith) z Suity E-dur. Poczawszy od r. 1732 kompozytorzajmuje sie twórczoscia oratoryjna. W nastepnym coku pisze słynna opere Serse (Kserkses), zfascynujaco udana aria poczatkowa, która pod nazwa Largo obiegła cały swiat. W r. 1742 konczy swoje dzieło ycia, oratorium Messiah {Mesjasz}. Do r. 1757 Haendel zdaył napisac 32 oratoria.

W 1743 r. otrzymał zamówienie na utwór sławiacy zwyciestwo Anglików nadFrancuzami (Dettinger Te Deum). Przez ostatnie 6 lat ycia kompozytor był prawieniewidomy, mimo to dyrygował, dawał koncerty muzyki organowej i przerabiał liczne swojewczesniejsze utwory. Ju za ycia cieszył sie sława najwiekszego kompozytora angielskiegowszystkich czasów. Jego dorobek twórczy okazał sie olbrzymi, zajmujac w zbiorowymwydaniu 100 tomów. Styl Haendla uwaa sie za synteze stylu trzech elementów narodowych:włoskiego, niemieckiego i angielskiego. Jego muzyka naley bardzo wyraznie do póznego baroku.

Jest bardziej tonalna od muzyki Bacha, bardziej konwencjonalna, bardziejhomofoniczna i diatoniczna, w rytmice uderza prostota, charakterystyczne sa rytmypunktowane, wyraziste. Równie wyraziscie rysuja sie frazy melodyczne i forma. A przy tymcechuje sie oryginalna tematyka (charakterystyczne sa dla niej linie melodycznerozpoczynajace sie od długo trzymanej nuty, w chórze uderzaja wysokie nuty w dolnychgłosach i niskie w górnych). Muzyka Haendla posiada te czesto charakter monumentalny.

Podobne prace

Do góry