Ocena brak

Gdzie i jak konkurować

Autor /Amber Dodano /20.04.2011

 

Aby skutecznie budować przewagę nad konkurencją firma może: zaproponować odbiorcy ceny niższe niż u konkurencji; albo wyrób będzie droższy, ale z powodu wyższej użyteczności klient zapłaci za niego więcej; lub też firma będzie konkurować na wielu rynkach lub segmentach; albo skoncentruje się na jednym rynku lub segmencie i będzie dążyć do jego zdominowania. I tu również w efekcie tych wyborów otrzymujemy cztery strategie budowy przewagi konkurencyjnej:

Strategia minimalizacji kosztów i utrzymania przeciętnego poziomu kosztów poniżej kosztów konkurencji daje firmie wyższe zyski, jeśli produkty i usługi są jakościowo porównywalne z przeciętną rynkową. Przez utrzymanie niskich kosztów

firma jest odporna na konkurencję i może się bronić przed naciskami tak dostawców jak i odbiorców. Strategia przewagi kosztowej wymaga jednak, aby firma była liderem w zakresie niskich kosztów, a nie jedną z wielu organizacji dopiero o tę pozycję walczących.

Strategia zróżnicowania polega na zaoferowaniu przez firmę produktu lub usługi szczególnie cenionej pod jakimś względem przez klientów; ponadto wyroby te, czy też usługi powinny wyraźnie się różnić od przeciętności rynkowej ( za przykład może tu posłużyć Polaroid, którego aparat fotograficzny od razu wywołuje zdjęcia ). Celem ostatecznym strategii zróżnicowania jest budowanie marki firmy, marki produktów i związanie z nią klienta. Pod warunkiem, że koszty wytwarzania nie są nadzwyczajnie wysokie, wtedy firma może utrzymać wysokie ceny i osiągać wysokie zyski, ponieważ lojalni klienci są mniej wrażliwi na ceny.

Strategia koncentracji polega na skupieniu się firmy na wybranym regionie lub segmencie rynku. Firma może wtedy sprawniej obsłużyć dany rynek, niż konkurencja rozpraszająca swój czas, uwagę i zasoby na obsługę wielu rynków. Ponadto strategia koncentracji pomaga w szybkim zbudowaniu marki w stosowaniu niskich kosztów lub zróżnicowania na niedużym rynku.

Czwarta strategia powstaje z połączenia dwóch wersji : strategii koncentracji kosztowej i zróżnicowania .Aby skutecznie zastosować każdą z tych strategii potrzebne są inne zasoby i umiejętności, inna polityka finansowa, personalna oraz odmienne procedury i struktury organizacyjne, ponieważ każda z tych strategii ma inną logikę.

Podobne prace

Do góry