Ocena brak

Fuzje i akwizycje

Autor /Wladek Dodano /03.06.2011

  • Fuzja– kilka przedsiębiorstw łączy swoje majątki w jeden;

  • Fuzja egalitarna – połączenie dwóch podmiotów o podobnej wielkości

  • Fuzja wchłonięcia – gdy podmioty są różnej wielkości i mają różny potencjał

  • Są jeszcze inne rodzaje fuzji – ale nie omawiamy

Warto zwrócić uwagę na problem: - w wyniku fuzji chce się pozyskać pożądane wartości – ale niesie to ze sobą ryzyko przejęcia nieznanych zobowiązań

  • Fuzje są to modele wzrostu zewnętrznego

  • Wywołują zmiany nieodwracalne – poprzez:

  • Fuzja pozioma – łączenie się przedsiębiorstw będących konkurentami

  • Fuzja pionowa – łączenie się podmiotów w ramach łańcucha gospodarczego (z dostawcami lub odbiorcami)

  • Fuzja dywersyfikacji powiązanej – powiązanie podmiotów z różnych sektorów – wykazujących powiązania technologiczna lub handlowe

  • Fuzja konglomeratowa – konsolidacja podmiotów różnych, niepowiązanych, celem jest dywersyfikacja portfela

Alianszwiązek między niezależnymi przedsiębiorstwami zainteresowanymi tym samym obszarem biznesu

  • Istnieje ogromna różnorodność aliansów – ze względu na formę, cel, zadania, partnerów

  • Alianse doprowadzają do modyfikacji gry konkurencyjnej na świecie – to przyczynia się do koncentracji w danej dziedzinie, do unowocześnienia ale i do monopolizacji.

Zachowują odrębność i niezależność – ale pojawia się zbieżny cel partnerów, jest on przeważnie celem cząstkowym dla każdego z nich

  • Są one dość powszechne i trudno je sklasyfikować:

  • Partnerstwo między firmami niekonkurencyjnymi:

  • chęć umiędzynarodowienia Coca-Cola

  • integracja pionowarozszerzenie działalności na dostawców lub odbiorców

  • zdywersyfikowanie prowadzonej działalności – poprzez technologię, rynek, kompetencje

  • alianse strategiczne

  • firmy samodzielnie nie mogą zrealizować danego przedsięwzięcia

  • wspólne działania dla badań i rozwoju

logistyka w działalności korporacji międzynar

  • tendencje globalistyczne spowodowały:

  • wzrost znaczenia logistyki

  • konieczność integracji źródeł zaopatrzenia, produkcji, dystrybucji

logistyka globalna – obejmuje cały rynek światowy, wyróżnia się:

  • logistykę międzynarodową – obejmuje firmy z różnych krajów na całym świecie

  • eurologistykę – obejmuje firmy z Europy

  • logistykę krajową

Podobne prace

Do góry