Ocena brak
Funkcje organizacyjne sprzedaży detalicznej
Handel detaliczny to całokształt działań związanych ze sprzedażą produktów i usług finalnym nabywcom dla zaspokojenia ich bezpośrednich, osobistych potrzeb .
Handel detaliczny jest ostatnim szczeblem w kanale dystrybucji, poprzez któryprodukty docierają do konsumentów. W przeciwieństwie do producentów dostarczających przede wszystkim użyteczności formy, handel zajmując się fizyczną dystrybucją dostarcza użyteczności czasu, miejsca i posiadania i prowadzi własne strategie sprzedaży towarów. Stąd więc należy stwierdzić, że handlowcy spełniają wielefunkcji w kanale dystrybucji, wśród których można wymienić:
-
funkcję dystrybucyjną w wyniku której dochodzi do zawarcia umowy kupna sprzedaży i jej realizacji,
-
funkcję tworzenia różnych użyteczności (asortymentu, miejsca sprzedaży, czasu oraz formy sprzedaży) dla konsumentów, a także dla dostawców,
-
funkcj ę zabezpieczenia i kontroli zapasów,
-
funkcję informacyjną - przekaz informacji konsumentom o produktach, ichzastosowaniu i warunkach sprzedaży, a producentom i innym ogniwom kanału rynkowego - o nabywcach i ich potrzebach,
-
funkcję pobudzania popytu poprzez aktywne oddziaływanie na rynek,
-
funkcję redystrybucji dochodów ludności,
-
funkcję wzrostotwórczą i cywilizacyjno-kulturową.
Dla realizacji wszystkich wymienionych funkcji handel wykonuje wiele czynności, z których najważniejsze to: zakup, transport, magazynowanie, opakowywanie niektórych towarów, ich klasyfikacja, sortowanie, kompletowanie partii towarów dostosowanych do wymagań odbiorcy, ale również prezentowanie, oferowaniedo sprzedaży, promocja, sprzedaż, nieraz dostawa produktów.