Ocena brak

Funkcja informacyjna

Autor /Encyklopedia Zarządzania Dodano /19.07.2011

Definicja

Aby określić miejsce funkcji informacyjnej w procesie zarządzania, należy bliżej przyjrzeć się pojęciu funkcji, która definiowana jest m.in. jako: działanie, rola, prace, obowiązki, które należy wykonać.


Spotykane w literaturze opisy funkcji informacyjnej rozpatrywane są najczęściej w powiązaniu i na tle postępu techniczno-organizacyjnego (J. Czekaj 2000, s. 29-30). Funkcją też określa się jednolity, ze względu na cel, zbiór działań realizowanych w systemie zarządzania obiektem gospodarczym (E. Niedzielska 1998, s. 109).




Funkcja informacyjna składa się następujących czynności: potrzeb informacyjnych|badania potrzeb informacyjnych, informacji|gromadzenia informacji, informacji|przetwarzania i informacji|przesyłania informacji, informacji|dystrybucji informacji (J. Czekaj 2000, s. 28).


Należy jednak odpowiedzieć sobie na pytanie czy funkcja informacyjna stanowi kolejną, "dodatkową" funkcję zarządzania czy też nie. Otóż wydaje się, że wyodrębnienie funkcji informacyjnej jako kolejnej funkcji zarządzania jest niemożliwe, gdyż jej elementy są integralną częścią każdej, wyróżnionej w różnych klasyfikacjach, funkcji zarządzania.


Istotnym działaniem realizowanym w procesie zarządzania jest rozwiązywanie problemów i podejmowanie decyzji. Zauważyć tutaj można ścisłą zależność skuteczności tych działań od skuteczności realizowanej funkcji informacyjnej.


Funkcje realizowane w procesach informacyjnych

J. Oleński wyróżnia następujące funkcje realizowane na różnych etapach procesów informacyjnych (2003, s.39):

Podobne prace

Do góry