Ocena brak

FOCKE-WULF FW 190 - samolot

Autor /pinokio Dodano /23.02.2011

Niemiecki samolot myśliwski za­projektowany przez Kurta Tanka, oblatany 1 czerwca 1939 r. Próby ujawniły znaczną wadę: silnik prze­grzewał się, co powodowało wzrost temperatury w kabinie pilota do 55c C. Ponadto przedostawały się do niej spaliny, zmuszając pilota do używania maski tlenowej. W na­stępnych prototypach wprowadzono wiele poprawek: m.in. zainstalowa­no nieco większy, ale znacznie moc­niejszy silnik BMW 801C o mocy 1600 KM, kabinę pilota (o zmienio­nym kształcie) przesunięto do tyłu,

 

 

 

co pozwoliło obniżyć temperaturę i dało więcej miejsca na zamonto­wanie uzbrojenia. W 1940 r. po­większono powierzchnię nośną skrzydeł i statecznika. Pierwsze Fw 190A-1 trafiły do jed­nostek bojowych w lipcu 1941 r. i były uzbrojone w 4 karabiny ma­szynowe MG 17 kal. 7,92 mm. Uzbrojenie to uznano za słabe i my­śliwiec w wersji A-2 miał już 2 działka MG 151/20 kal. 20 mm (w miejsce 2 karabinów maszyno­wych), a w wersji A-i zamontowa­no dodatkowo 2 działka MG FF kal. 20 mm i w efekcie był to najsilniej uzbrojony samolot myśliwski tam­tych czasów. W czasie wojny wyprodukowano 19 999 tych samolotów w najroz­maitszych wersjach, z bardzo róż­norodnym uzbrojeniem i wyposa­żeniem; istniały wersje wyposażone w wyrzutnie rakietowe R4M do zwalczania alianckich bombowców lub czołgów. Fw 190 okazał się do-

 

 

skonałym samolotem. Był bardzo mały, szybki i zwrotny, o mocnej metalowej konstrukcji, mógł zabrać potężny ładunek uzbrojenia, amuni­cji, bomb i paliwa {Fw 190G -1800 kg bomb lub torpedę). Najszybszym ze wszystkich był Fw 190 D-9 Dora wyposażony w silnik Jumo 213A-1 o mocy 1776 KM (na krótko mógł osiąg­nąć moc 2240 KM). Rozwijał ma­ksymalną prędkość 704 km/h. Produkcję pierwszych samolotów udało się zachować w całkowitej tajemnicy przed alianckim wywia­dem. Brytyjscy piloci, gdy po raz pierwszy zobaczyli na niebie Fw 190, byli przekonani, że Niemcy używają zdobytych we Francji amerykańskich samolotów Curtiss H. 75 Hawk. DANE TAKTYCZNO-TECHNICZNE (Fw 190A-8) silnik BMW 80ID o mocy 1700 KM rozpiętość 10.5 m długość 8,84 m masa startowa 4430 kg maks. prędkość 643 km/h zasięg 1520 km uzbrojenie 2 najcięższe karabiny maszynoweMG 131 kal. 13 mm4 działka MG 151/20 kal. 20 mm

 

Podobne prace

Do góry