Ocena brak

Filozofia scholastyczna w Polsce

Autor /Emil12345 Dodano /21.04.2011

DO XIV n.e.

  • szkoły i księgozbiory (katedry, klasztory), liczne podróże na Zachód (Rzym) i kontakty z kulturą umysłową Zachodu, studia na Zachodzie, ale brak środowiska naukowego

  • podział doktryn filozoficznych średniowieczna:

  1. arystotelizm – chrześcijański i antyczny

  2. platonizm – chrześcijański i antyczny

Witelo (XIII n.e.)

  • jeden z najwybitniejszych filozofów XIII n.e., polskiego pochodzenia (przebywał częściowo w Polsce, częściowo we Włoszech, rówieśnik św. Tomasza – prawdopodobnie znał go)

  • jego doktryna – platonizm pojmowany w starożytny, neoplatoński sposób

    • koncepcja emanacyjna bytu: cechą bytu jest promieniowanie, ma naturę światła, wszystko w przyrodzie musi podlegać prawom optyki

  • obok metafizyki zajmował się fizyką – optyką (wynikało to z jego założeń), a także psychologią (badania empiryczne): jego zdaniem wzrokiem ujmujemy jedynie barwy i światło, w płaszczyźnie, wszystkie inne składniki postrzeżeń (odległość, wielkość itd.) określamy przy pomocy kojarzenia i wniosków wyciąganych podświadomie)

OD XIV n.e.

  • rozwój środowiska naukowego (otwarcie Uniwersytetu Krakowskiego, utworzenie środowiska naukowego, nacisk na filozofię, nauki przyrodnicze i prawo)

  • wszystkie formacje dojrzałej scholastyki (arystotelizm i platonizm w formach chrześcijańskiej i antycznej)

  • via moderna (XIV n.e.) – początki scholastyki w Polsce (gdy gdzie indziej był rozwój)

    • Mateusz z Krakowa (platońsko – augustyński sposób myślenia, z ideami nominalizmu od Ockhama), Stanisław ze Skalmierza, Mikołaj z Gorzkowa (nominaliści), Jakub z Paradyża, Benedykt Hesse (moderniści – nominaliści) -> nominalizm widoczny był głównie w etyce (ekonomice) oraz filozofii przyrody, mniej w teorii poznania, poza tym widać było dążenie do kompromisu

  • via antiqua i inne (XV n.e.) – wszystkie prądy scholastyki (gdy gdzie indziej już minęła)

  • humanizm (XVI n.e.) – krótki, przeminął (scholastyka pozostała)

  • scholastyka (XVII n.e.) – ponowny rozkwit (jezuici)

Podobne prace

Do góry