Ocena brak

FAULKNER WILLIAM

Autor /Agatonik Dodano /25.09.2012

ur. 25 IX 1897 w New Albany,
zm. 6 VII 1962 w Oksfordzie (stan Missisipi), pisarz.

Dzieciństwo i młodość spędził w Oksfordzie, dokąd powrócił
z frontu franc. I wojny świat, na studia; 1924 w Nowym
Orleanie zetknął się ze środowiskiem artyst.; 1925 podróżował
po Francji i Włoszech, a 1927 powrócił do Oksfordu;
1949 otrzymał nagrodę Nobla.

Już w pierwszych powieściach - Soldier's Pay (NY 1926;
Żołnierska zapłata, Wwa 1965) i Sartoris (NY 1929; Sartoris,
Wwa 1960), które dawały wyraz pokoleniowym przeżyciom
wywołanym I wojną świat., pojawiło się właściwe dla twórczości
F. zaangażowanie mor. wywodzące się z tradycji
kultury europejskiej.

Przejawiało się ono zarówno w zdecydowanej
opozycji wobec relatywizmu i indyferentyzmu mor.
- m.in. w powieściach Mosquitoes (NY 1927) oraz The Wild
Palms (NY 1939; Dzikie palmy, Wwa 1958), jak i w odtwarzaniu
obrazu współcz., ahumanitarnej cywilizacji, w której
następuje degeneracja ludzkich wartości i zwartego jednolitego
kodeksu mor., m.in. w The Sound and the Fury (NY
1929; Wściekłość i wrzawa, Wwa 1971), Sanctuary (NY 1931;
Azyl, Wwa 1957), Requiem for a Nun (NY 1951).
F. jest też a u t o r em powieści i nowel - Light in August (NY
1932; Światłość w sierpniu, Wwa 1959), The Unvanquìshed
(NY 1938; Niepokonane, Wwa 1961), Big Woods (NY 1958;
Wielki las, Wwa 1962, 19672 ) - tworzących panoramę południa
Ameryki (akcja toczy się w fikcyjnym powiecie Yoknapatawpha
w stanie Missisipi), ukazujących losy bohaterów w
kolejnych pokoleniach na tle przemian hist., a także z perspektywy
stopniowego upadku monolitycznej patriarchalnej
kultury tego obszaru - The Hamlet (NY 1940; Zaścianek,
Wwa 1964), The Town (NY 1957; Miasto, Wwa 1966), The
Mansion (NY 1959; Rezydencja, Wwa 1967), będącego często
uosobieniem krainy idealnej (The Reivers, NY 1962; Koniokrady,
Wwa 1967).

W wielu powieściach F. istnieje pokrewieństwo schematów
fabularnych, analog, do wydarzeń lub dziejów postaci
bibl., np. w Absalom, Absalom (NY 1936; Absalomie,
Absalomie, Wwa 1959), aluzyjne znaczenia, wątki, motywy,
dające się porównać lub interpretować poprzez zestawienia
z wydarzeniami ewangelicznymi (podobnie w The Sound and
the Fury, Sanctuary, Light in August); do sposobu przekazywania
treści ewangelicznych porównywana bywa także
właściwa niektórym utworom (zwł. Absalom, Absalom)
wielogłosowa narracja.

Twórczość F. dała początek wielu
formalnym przemianom w obrębie konwencji powieściowej
XX w. (np. The Sound and the Fury) spełniając również
inspirującą rolę wobec wielu współczesnych nurtów lit.
(m.in. egzystencjalistycznego). F. pisał także utwory poetyckie,
zebrane w tomach The Marble Faun (Bs 1924), Sagal
mundi (NY 1932) i A Green Bough (NY 1953); w Polsce wydano
jego opowiadania - Czerwone Uście (Wwa 1963, 1974).

 

W.L. Miner, The World of William F., NY 1952, 19592; O.W. Vickery,
The Novels of William F. A Critical Interpretation, Louisiana 1959; W.J. Slatuff, Quest for Failure. A Study of William F., It 1960; M. Backman, F. The Major Years. A Critical Study, Bloomington 1966; F. Lyra, William F., Wwa 1966. 1969; A. Tatarkiewicz, Pasje wedlug F.. Więź 10(1967) z. 11-12, 78-89; L. Harzic, Faulkner, P 1973; J.W. Reed, F. Narrative, NH 1973; O. Scherer, Absalon et Absalon, P 1973; D.M. Schmitter, William F.. NY 1973; W. Beck, Faulkner, Madison 1976; M. Jehlen, Class and Character in F. South, NY 1976; H. Ziegler, Existentielles Erleben und kurzes Erzählen. Das Komische. Tragische. Groteske und Mythische in William F. „Short stories", St 1977; C. Brooks, William F. Toward Joknapatawpha, NH 1978.

Podobne prace

Do góry